måndag 29 augusti 2011

VANILJBULLAR


Jag är barnsligt förtjust i bullar av alla slag, och vaniljbullar inget undantag. De här bakade jag till mitt kalas och var det som jag tyckte blev godast. Eller, en av favoriterna i alla fall. 


Receptet jag bakat efter är Leilas recept, som ni redan vet tycker jag om alla hennes bakverk. Kanske ska ta på mig uppgiften att baka mig igenom hennes bakbok, vad tror ni om det?


Recept

1 msk svarta kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g jäst
1/2 dl socker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 st ägg
1.2 l vetemjöl special


Vaniljkräm
5 dl mjölk, 3%
1 vaniljstång
1/2 dl socker
7 st äggulor
1 1/2 dl maizenamjöl
50 g mjukt smör
1 tsk vaniljsocker



Gör så här
1. Dela vaniljstången på längden med en vass kniv och skrapa ur fröna. Lägg både skal och frön i en kastrull tillsammans med mjölken. Koka upp.
2. Vispa strösocker, äggulor och maizena luftigt med elvisp. Slå över den heta mjölken under vispning.
3. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp försiktigt under vispning. Det får inte koka! Så fort blandningen börjar tjockna, häll snabbt över i en kall skål. Tillsätt smöret och låt smälta, blanda ner vaniljsockret och kyl krämen i isbad eller kyl.
4. Gör degen: Mal kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader. Skär smöret i små tärningar. Smula ner jästen i en bunke eller matberedare och blanda med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
5. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen under bakduk i behållaren till dubbel storlek, i cirka 40 minuter. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
6. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Dela den i 16 bitar och runddriv bitarna till runda bullar. Lägg dem med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
7. Platta till bullarna lite och jäs till dubbel storlek under duk, cirka 40 minuter. Fyll vaniljkrämen i en spritspåse, sätt spritsen i varje bulle och fyll med lite kräm.
8. Grädda bullarna gyllene, i cirka 7-8 minuter och låt sedan svalna något. Pensla dem sedan med smält smör och rulla dem i strösocker, utan att det hamnar socker på vaniljklicken.


Källa: A piece of cake, Leila Lindholm





1 kommentar:

  1. Åh! De här brukar sambon göra!
    Jäääääättegooooodaaaaaa!

    Pöss!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.