tisdag 30 augusti 2011

KYCKLING & BACON





Den här rätten gjorde min mamma när jag var yngre och sedan jag flyttade hemifrån har den varit lite av en favorit. När jag 1994 jobbade som barnflicka var detta den rätt som jag faktiskt kunde innan jag började där. Därefter fick jag gå den hårda vägen, med en hel del misslyckade matlagningsförsök. I familjen jag jobbade lagade jag mycket mat, bland annat lutfisk. Det var där och då, aldrig mer. Förstod aldrig riktigt vitsen med det.  


Den här rätten är vansinnigt enkel att göra, men är verkligen jättegod och känns lite festlig. Fyra ingredienser är allt som behövs, alltså en perfekt fredagsmysmiddag. Svårt att genom ett kort förmedla hur gott detta är, ni får helt enkelt lita på mig.


Massor av körvel ska det vara i rätten, mängder! Körvel har en smak som liknar anis. Jag vet inte vad man mer kan använda körvel till. Kanske någon av er kan ge mig förslag?


Ingredienser


1 grillad kyckling
2 paket bacon
Torkad körvel
3 dl grädde
Flingsalt


Bena ur en grillad kyckling och skär i mindre bitar. Stek baconbitar knapriga och lägg på hushållspapper en stund. Blanda kyckling och bacon i en ugnsfast form och strö rikligt med körvel över. Häll på grädden. Antingen brukar jag använda matlagningsgrädde eller vanlig grädde uppblandad med mjölk. Eftersom baconet är salt och kycklingen har mycket smak, behövs inte så mycket salt. Lite flingsalt på toppen räcker. 


In i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter, sedan klart! Servera med antingen ris eller pasta. Jag brukar lyxa till det med färsk pasta! 


Smaklig spis!





1 kommentar:

  1. Ser man på ! Å familjen var tydligen nöjd:-)!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.