onsdag 31 augusti 2011

VANILJKOKTA PÄRON



I vår trädgård har vi några fruktträd som överlevt våra allt-utom-gröna fingrar. Det där med beskärning av de urgamla träden, har gjorts lite för sällan och de nyplanterade träden trivs inte alltför bra i sandmarken vi har. Ett stackars litet körsbärsträd är lika "högt" (1 meter) nu, som det var när vi flyttade in för 9 år sedan. Barnen har också fått varsitt träd av mina föräldrar, eller Ludvig har fått två, för det första dog.


Hur som helst, så har vårt päronträd i år visat sig bära rikligt med frukt. Jag har länge tittat på trädet och tänkt att en dag, en dag ska jag göra något med de där päronen. Den dagen, kvällen, blev idag.


Efter en promenad, för att rensa tankarna, skred jag till verket. Vaniljkokta päron och päronkaka blev resultatet. Bilder på kakan kommer vid ett senare tillfälle, även bild på päronen tillsammans med något smarrigt dröjer ett slag. Har inte bestämt mig för vad som ska få ackompanjera mina päron, kanske lite hemmagjord kolasås och lättvispad grädde.


Ingredienser
7 mogna päron
Drygt 1 l vatten
3 dl socker
1 vaniljstång
2 stora citronklyftor


Blanda vatten, citron och socker i en kastrull. Skär vaniljstången i två delar och lägg även ner den i kastrullen. Låt sockerlagen koka under lock i ca. 10 minuter.
Skala päronen, men låt pinnen sitta kvar på dem. Lägg ner päronen i lagen, efter den kokat i ca. 10 minuter. Koka tills de är lagom mjuka rakt igenom och låt dem sedan svalna i sockerlagen. Du kan snabba på det genom att ställa kastrullen i kallt vatten. 


Man kan servera päronen antingen kalla eller ljumna med lättvispad grädde eller glass. 


Mums!








2 kommentarer:

  1. Det var en annan tysklärare (jag undervisar i tyska) som tipsade mig :D

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.