fredag 22 juli 2011

SURDEG



I dag har jag satt min första surdeg. Vi får väl se hur detta går. Har fått för mig att det blir bättre när man väger ingredienserna, men det kanske mest är när man sedan bakar ut bröden. Jag måste nog köpa mig en hushållsvåg snarast!


Surdeg
1 dl vatten (40 grader)
1 dl grovt rågmjöl


Blanda vatten och mjöl i en rostfri bunke på 3-4 l. Täck den väl med handduk. Låt bunken stå i rumstemperatur i 3 dygn.


OBS! Rör varje dag.


Dag 4
Tillsätt nu:
1 l vatten, ca 40 grader
1 l grovt rågmjöl


Rör ihop allt till en lös deg, som får stå 1 dygn i rumstemperatur.


Dag 5
Nu är degen färdig. Dela upp den i 10 burkar eller plastpåsar. Frys in 9 och baka på den tionde.


Sedan får jag väl se vad jag ska baka för något bröd, om min lilla surdeg ens vill bli sur. Det återstår att se...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.