måndag 25 juli 2011

SMÖRDEGSPIZZOR MED MOZZARELLA OCH TOMAT


Redan innan Sveriges Mästerkock sändes på tv, hade jag börjat följa Jennie Benjaminssons blogg. Jag höll tummarna för att denna unga målinriktade dam skulle vinna och jag trodde nog in i det sista att så skulle ske. Men icke då. Det har ändå gått väldigt bra för Jennie, som bland annat ska ge ut en kokbok till våren. 


Den här rätten kommer från hennes blogg Kalasgott.com och har blivit en verklig favorit. För mig som inte ens gillar tomater är det ganska sensationellt. 


Ingredienser 6 pers
6 kvadratiska smördegsplattor
2 påsar mozzarella
15 cocktailtomater
Färsk timjan
Flingsalt
Olivolja


Gör så här:
Låt smördegsplattorna halvtina och skär sedan en mindre kvadrat i rutan. Som en ram ungefär. Skär inte för hårt så det går igenom. Ramen kommer sedan lyfta på sig i ugnen och bilda en håla för fyllningen.
Skär mozzarellan i skivor och placera mitt på plattan. Skär sedan cocktailtomaterna i skivor och placera dem på osten. Lägg på färsk timjan efter tycke och smak. Ringla lite olivolja på toppen.
Ställ in i ugnen på 175-200 grader tills ramen runt fyllningen fluffat till sig och fått fin färg. Cirka 15 minuter. 
Strö flingsalt på och ringla lite olivolja över pizzan innan servering. Kan med fördel serveras med lite ruccola på toppen. 
Bör serveras varma direkt från ugnen.


Mumsfilibaba!









1 kommentar:

  1. Hahahaha!
    Jag kommer ihåg dina beställningar på McDonald's i London: No tomatoes, no ketchup!
    Du har kommit lååångt!

    Pöss!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.