tisdag 26 juli 2011

KLADDKAKA



Det här är den bästa kladdkakan i världen! Jag har bakat den så länge jag kan komma i håg. Väcker någon mig mitt i natten och frågar om receptet så kan jag recitera det utan problem. 


Med en kladdkaka på fikabordet kan det inte gå fel. Vad som dessutom är bra är ju att, om det mot förmodan, blir något kvar så är kakan nästan bättre dagen efter. 


Ingredienser:
100 gr smält smör
3 ägg
3 dl socker
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl mjöl
1 krm salt


Gör så här:
1. Smält smöret och låt svalna.
2. Blanda övriga ingredienser. Behöver ej vispas med elvisp.
3. Tillsätt det avsvalnade smöret. 
4. Smöra en springform med löstagbar botten. Bröa den med antingen skorpmjöl eller kokos. Häll i smeten.
5. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Tiden är beroende på ugn, så känn efter under tiden i ugnen så kakan inte blir för torr. Ytterkanten ska vara fast och mitten mer kladdig.
6. Pudra med florsocker och servera med lättvispad grädde eller glass. På bilden har jag finhackat vit- och mörk choklad och lagt på kakan. Ibland brukar jag låta den hackade chokladen vara med i ugnen, så den smälter. 




Smaklig fika!







3 kommentarer:

  1. Mums, önskar att jag vore din fikagäst idag <3

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ihåg en liten pojke i Götet som var helt galen i dina kladdkakor!

    SvaraRadera
  3. Samma kladdkakerecept som jag använt sedan jag fick det av dig i London (vilket förvisso inte är så längesedan med tanke på att vi är runt 25 ;) ).

    Godaste kladdkakan ever!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.