måndag 25 januari 2021

VEGETARISK BURGARE PÅ ANAMMAFÄRS


Jag använder Anammas olika färser ganska ofta. Det finns både formbar och icke formbar. Jag har hyllat dessa produkter redan innan, men värt att göra igen. Det är riktigt bra produkukter och så lik vanlig färs. Det går många gånger inte att märka skillnad på maträtter gjorda på den här färsen och vanlig köttfärs.

Det enda som jag är lite besviken över är att ursprunget inte är svenskt. Produkten tillverkas här, men med sojabönor från andra delar av Europa & USA och ärtor från Estland & Danmark. Det finns två olika formbara färssorter. En gjord på sojabönor och en på ärta. Det känns som om i alla fall den gjord på ärta borde kunna få att få till i Sverige. Dock är det, vad jag förstår, mängden ärtor som ställer till det. Jag har även läst att det är lite krångligare att odla sojabönor. Men kanske att det i framtiden kan bli ändring på detta.

Jag har nu gjort burgare på formbar färs på sojabönor två gånger och varit lika nöjd båda gångerna. Inte bara jag, utan hela familjen. Färsen är lite smaksatt redan från början, men det krävs mer för att det ska bli bra. 


Vegetariska burgare 8st

850g formbar färs på soja från Anamma

1 liten gul lök, finhackad

3-4 msk bbqsås

2 msk ljus soja

1 msk worschestersås

1 tsk vitlökspulver

1 tsk smoked paprika

flingsalt & svartpeppar

olivolja


Färsen måste vara helt tinad innan man börjar arbeta med den. Det tar längre tid att tina än 30-60 minuter, som det står på förpackningen. 

Fräs finhackad lök i olivolja tills den blir mjuk. Låt den svalna något. 

Lägg färsen i en skål och blanda ner löken och övriga ingredienser. Blanda väl och smaka sedan av färsen. 




Forma åtta stycken stora burgare och stek dem i smör och olivolja tills de blivit varma och fått fin färg. Jag lade sedan på skivor av cheddarost, hällde i lite vatten i pannan och satte på ett lock. Detta gör att osten smälter fint. 




Jag bakade egna brichebröd på recept från I köket med Anders. Har bakat dessa bröd flera gånger, riktigt härlig deg och goda bröd.






Jag har fått många frågor på det här receptet så jag tror och hoppas att det är många som vill testa. Tagga gärna Malin´s diner i era matbilder på Instagram. 


Smaklig måltid!


//Malin



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.