söndag 10 januari 2021

RÖD CURRY MED KYCKLING




Förra terminen delade jag ansvaret för en F-klass med min kollega Hanna. Då åt jag tillsammans med eleverna måndag till onsdag. I F-klass är man med de små liven hela deras skoldag, så det blev även mycket frisk luft. Den här terminen kommer jag i stället att undervisa i åk5-6 i engelska, hemkunskap och bild. 

Detta gör att jag kan ta med matlåda varje dag. Vilket betyder att vi är tre i behov av matlåda varje dag. Barnen har hemstudier båda två i i alla fall två veckor. Ludvig kommer att hämta matlåda på skolan jag arbetar. Han ser fram emot luncherna. Han har med andra ord bra matminnen från tiden han själv gick där. 

Kvällens middag gav några matlådor och det blev även mat över från gårdagens Bouef bourguignon och fredagens risotto. Så i morgon äter jag risotto och bouef till lunch. 


Röd curry med kyckling

1 kg kycklingfilé

2 morötter

2 spetspaprikor

1/2 gul lök

2 vitlöksklyftor

2 msk ingefära, färsk

2 1/2 msk röd currypasta

3 tsk kycklingbuljongkrydda el. 1 st buljongtärning

2 dl vatten

7 1/2 dl kokosmjölk

2 kaffirlimeblad

4 tsk fisksås

1-2 tsk sambal garlic/sambal oelek 

1/2 lime, saften

solrosolja/rapsolja


Strimla kycklingen fint och lägg i skål. Slanta morötterna, dela paprika i mindre bitar, strimla lök och finhacka vitlök och ingefära. 

Fräs vitlök, ingefära, lök, paprika och morötter i olja. När detta fått lite färg tillsätts currypastan och buljongpulvret. Blanda runt och häll på vatten och kokosmjölk. Tillsätt även hela kaffilimeblad, fisksås och sambal garlic eller oelek. Pressa även i 1/2 lime. 


Thailändsk kycklingbuljongkrydda 


Låt såsen koka ihop i några minuter och tillsätt sedan den strimlade kycklingen. Låt sedan allt småputtra i ca. 10-15 minuter. 




Servera tillsammans med nudlar eller ris och servera gärna limeklyftor upptill. 



Hoppas ni vill testa! 



//Malin







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.