torsdag 26 november 2020

HALLOUMILASAGNE MED TOMATSÅS MED SMAK AV SOLTORKADE TOMATER


Ursäkta frånvaron här på bloggen. Det har blivit en del gamla favoriter här hemma och då är det ju tur att jag har bloggen att söka recept på. Jag tror att jag är min egen största fan faktiskt. Så glad att ha alla goda recept samlade på ett och samma ställe.

I kväll fick det dock bli ett nytt recept. Kommer nog bli att jag återkommer till detta i framtiden också, för det blev otroligt gott. Alla i familjen åt med god aptit. Jag med mest aptit, precis som vanligt. 

Jag valde att göra egna lasagneplattor, men det går bra så klart bra att köpa färska lasagneplattor. 

Halloumilasagne

2 pkt halloumi

3 dl riven smakrik ost 

Tomatsås med soltorkade tomater


1 rödlök


3 vitlöksklyftor 


1 msk tomatpuré 


1 msk créme på soltorkade tomater (Zeta)


400g krossade tomater (Mutti)


2/3 dl soltorkade tomater 


1 msk balsamvinäger 


örtsalt/flingsalt & svartpeppar



Strimla rödlök och skiva vitlök tunt. Fräs detta i rikligt med olivolja tills det fått lite färg och blivit mjukt. Tillsätt tomatpuré och fräs vidare i några minuter. Rör därefter ner crémen på soltorkade tomater, krossade tomater, balsamvinäger och grovhackade soltorkade tomater. Låt såsen småputtra i ca. 20 minuter. Smaka av med örtsalt/flingsalt & svartpeppar. 





Ostsås

50 g smör

5 msk mjöl

6 dl mjölk

1 dl riven ost

1 äggula 

2 tsk salt

två nypor vitpeppar


Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjöl och blanda runt. Vispa i mjölken lite i taget, koka upp och låt småputtra i ca. 4-5 minuter. Tillsätt äggulan och den rivna osten och låt osten smälta i såsen. Var försiktig så att den inte bränner. Smaka av med salt och vitpeppar. 



Pasta

3 dl durumvete

1 ägg

1 äggvita

1 msk olivolja

1 tsk salt

2-3 msk vatten


Vispa ihop ägg, äggvitor och salt.


Häll mjölet på en arbetsyta och gör en grop i mitten. Tillsätt de vispade äggen.


Blanda snabbt samman med en gaffel eller med fingrarna tills allt kan samlas ihop till en degklump. Tillsätt olivoljan. Om det behövs för att samla ihop torrt mjöl, fukta med lite vatten.


Knåda degen på en mjölad arbetsyta cirka 15 minuter. Arbeta degen tills den är jämn och elastisk.


Jag brukat numera alltid göra min pastadeg i min Kitchenaid. Så smidigt och det blir precis lika bra!


Om degen känns kladdig arbeta in ytterligare lite mjöl. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylskåp i 20-30 minuter.¨


Nu är degen klar att användas. Antingen att den kavlas ut tunt och användas eller att ni nu plockar fram pastamaskinen och kör den därigenom. Dela sedan den utkavlade degen i lagom stora bitar för lasagne. Inte alls särskilt noga hur jämna de blir. 


Nu när alla delar är klara är det bara att börja montera ihop lasagnen. 





Börja med att tomatås i botten, det behöver inte täcka hela botten av formen. Därefter ostsås och sedan tunt skivad halloumi. Tänk att den bör räcka till tre lager. Ovanpå halloumin läggs pastaplattorna och sedan börjas det om. På toppen rikligt med riven ost. 







Ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 30 minuter. Ändra gärna till grillfunktionen sista stunden för att få extra fin färg på osten. 







Hoppas ni vågar testa detta!



//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.