onsdag 7 oktober 2020

UGNSBAKAD LAX MED DIJON, HONUNG OCH PARMESAN



Jag borde verkligen laga till annan fisk än lax någon enstaka gång. Visst älskar jag lax, men det finns ju fler fiskar i havet. Kanske det blir annat när barnen inte längre äter middag med mig och Lars. Fisk är kanske inte deras favorit. Det dröjer ju som tur var fortfarande många år innan vi är helt barnfria. I alla fall när det gäller lilleman 14 år, värre med 18-åringen kanske... 

Nu låter det som om jag dissar laxen, men så är det ju klart inte. Lax är fantastisk gott och lätt att variera. Mitt bästa tips är att använda en köttermometer för att få till den perfekt. 


Ugnslax med dijon, honung & parmesan

1 kg benfri laxfilé

2 dl grädde

2 dl créme fraiche

1 dl vatten

1 fiskbuljongtärning

2 msk dijonsenap

1 msk honung

2 dl parmesanost, 1 dl i såsen och 1 dl innan stös över innan ugnen

flingsalt & svartpeppar


Lägg laxen i oljad ugnsform, salta och peppra. 

Vispa samman övriga ingredienser i en kastrull och låt småkoka i 

ca. 8-10 min. Häll såsen över laxen och toppa med parmesanost. 

Ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 25-30 minuter. Använd gärna 

termometer för bästa resultat. 50-52 graders innetemperatur är 

önskvärt. 




Jag serverade laxen tillsammans med klyftpotatis och semitorkade 

körsbärstomtater. En liten sallad hade piffat upp, men kylen börjar bli

tom.





Smaklig spis!



//Malin



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.