söndag 6 september 2020

TOMATSÅS Á LA MALIN


Nu skördar vi tomater som om det inte fanns någon morgondag så det gäller att använda dem också. Vill inte riskera att behöva slänga några. Att då göra en tomatsås är mitt tips till er. Det blir fantastiskt gott med färska tomater. Kan tänka mig att äta detta en gång i veckan minst. Med en halva mozzarella på toppen blir det extra lyxigt. 

Det blev faktiskt tomatsås två gånger förra veckan, detta för att jag var osäker på receptet och fick laga om det för att dubbelkolla så det stämde. Det gjorde det.

Tomatsås 

1 l färska tomater 

1/2 rödlök 

2 vitlöksklyftor 

1 röd chili

2 msk olivolja

1-2 msk balsamvinäger 

1/2 grönsaksbuljongtärning

1 dl vatten 

1 kruka färsk basilika

3-4 dl finriven parmesan 

Ev. 1 tsk örtsalt 

Pastavatten  

Dela tomaterna i halvor, finhacka vitlök, chili och strimla lök och basilika. Spara dock några blad till garnering. Fräs detta i olivolja under ca. 10 minuter. Rör om då och då. 

Tillsätt vatten, buljongtärning & balsamvinäger. Låt såsen puttra på låg värme i ca. 15-20 minuter. Rör därefter ner riven parmesan i såsen. Såsen ser nu ut att skära sig, men eftersom den ska mixas så spelar det ingen roll. 



 

Mixa nu såsen slät med hjälp av mixerstav eller mixer. Smaka av med örtsalt. 




Vänd nu ner nykokt spaghetti i såsen. Jag föredrar att sleva spaghettin från kastrullen direkt med hjälp av pastaslev. Jag brukar även tillsätta lite pastavatten i pastasåsen för att få en extra krämig pastarätt. 


Toppa spaghettin med en halv eller en hel kula mozzarellaost. Strö över riven parmesan, strimlad basilika och lite chiliflakes. 





Detta tycker jag absolut att ni bör testa!


//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.