söndag 23 augusti 2020

HALLOUMIGRYTA MED TOMAT & FÄRSK SPENAT


Nu händer det grejer matmässigt i vår familj. Vi har beslutat oss för att gå veggo ett tag. Eller Flexitarianskt för att vara mer exakt. Vi tänker äta fisk och skaldjur också. För många av er kanske detta inte är en särskilt stor grej, men det är det för oss. Vi äter vanligtvis en del kött och kyckling. Jag är dock väldigt förväntansfull och peppad inför utmaningen. Hittills har det gått riktigt bra, men har ju bara gått några dagar ännu.

Kvällens middag blev jag otroligt nöjd med och det är absolut en gryta som man kan äta även om man inte är vegetarian. Halloumin ger härligt tuggmotstånd, något jag inte vill vara utan. 




Halloumigryta med tomat & färsk spenat

3pkt halloumi 

1/2 gul lök 

1/2 squash 

1 liten röd spetspaprika 

6 körsbärstomater 

2 vitlöksklyftor 

1 msk garam masala 

2 msk tomatpuré

1 grönsaksbuljongtärning

500ml krossade tomater 

1 bit färsk ingefära, ca 3-4 tsk 

400ml kokosmjölk 

Ca. 100g färsk spenat 

olivolja & smör att steka i

Flingsalt & svartpeppar 


Börja med skära grönsakerna i bitar och löken strimlas. Därefter skivas halloumin och steks i smör och olivolja. När osten fått färg läggs den åt sidan och grönsakerna och löken får fräsa tillsammans med finhackad vitlök. 

Tillsätt därefter tomatpuré, garam masala, riven ingefära och en buljongtärning. Häll på krossade tomater och kokosmjölk och blanda samman. Låt grytan småputtra i ca. 15-20 minuter. Tillsätt nu hallomi och färsk spenat. Jag skar halloumin i mindre bitar innan jag alde ner den i grytan. Jag sparade dock några större som jag dekorerade med vid servering. 

Låt halloumin bli uppvärmd och smaka därefter av grytan med flingsalt & svarteppar. 


Hoppas ni vill testa att laga detta och om ni gör det för ni gärna höra av er med bilder på era matverk. På Facebook och Instagram kan ni tagga mig i er bild.


I morgon lkväll ska jag och Ella på kvällsspa på The Retreat club på Hotell Strandbaden. Jag ser så fram emot en mysig kväll med mitt stora hjärta. <3



//Malin 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.