måndag 4 november 2019

KRYDDSMÖR MED SOLTORKADE TOMATER & BASILIKA

Helstekt kalvrostas, bakad potatis, kryddsmör & stekt brysselkål. 

Bakad potatis är inget jag gör särskilt ofta, eller kanske mer. Bakad potatis är inget jag brukar göra, punkt. Jag kommer ihåg när jag var yngre och bakad potatis med röror var standard vid besök i Ullared, där de serverade en rejäl sådan i restaurangen utanför Gekås. Får kanske tillägga att jag älskar bakad potatis med räkröra, men känns inte som om det serveras lika frekvent på caféer som förr. Har jag rätt eller fel?


Till middagen för nån vecka sedan blev det då ändå bakad potatis. Dock inte med nån röra, utan med kryddsmör. Massor av smakrikt kryddsmör! I den senaste Smakboxen kom det nämligen med en tub med kryddpaste på soltorkade tomater från Santa Maria. Jag har tidigare använt flera av deras kryddpastor och älskat dem alla. Den här var inget undantag med andra ord. '





Kryddsmör med mycket umamismak
150g rumsvarmt smör
2-3 msk Santa Maria kryddpaste med soltorkade tomater
2 msk tomatpuré 
1/2 röd lök, finhackad 
1 tsk sambal oelek
1/2 kruka färsk basilika, hackad 
salt & svartpeppar 

Blanda samman smör med resterande ingredienser. Smaka av med lite salt & svarteppar. Lägg på bakplåtspapper och rulla ihop till en kryddsmörskorv. Lägg i kylen så att den hinner stelna lite innan serveringen. 





Våga testa lite nytt!


//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.