onsdag 17 juli 2019

GREKISKA POTATISKNYTEN PÅ GRILLEN

Kom på att jag missat att dela med mig av receptet på de grekiska potatisknytena jag gjorde förra veckan. Det är ju nu, precis nu, som det är högtid för just knyten på grill. Vanligast är att jag gör ugnsrostad potatis i ugn, det är en klar favorit, men ibland är det kul att variera sig.

De här knytena är smarta, så tillvida att de i princip är klara. Behöver endast värma till sig på grillen. Inget man behöver lägga ner jättemycket energi på, vilket kan vara bra när man är orolig över att det dyrt införskaffade nötköttet blir grillat well done. Gud nåde! Då är det bara att ställa knytena utmed kanterna runt grillen och fokusera på biffen. 

Skriver inte ut exakta mängdmått, utan låter er själva bestämma hur stora och hur många knyten ni vill göra.

Vitlökssmör är något jag ofta har i kylen då vi tycker det är gott till grillat. Har man inget hemma, tycker jag inte man behöver göra ett utan en klick smör och ens uns pressad vitlök går alldeles utmärkt!




Grekiska potatisknyten
Kokt kall potatis
Rödlök
Körsbärstomater
Färsk oregano 
Oliver
Fetaost
Torkad oregano
Vitlökssmör el. Smör + vitlök
Olivolja 
Rucola
Flingsalt & svartpeppar 

Skiva, eller dela den kalla kokta potatisen i kvartar, och lägg på dubbla bitar av aluminiumfolie. Bitarna behöver vara tillräckligt stora för att kunna vikas ihop till knyten.

Sedan är det bara att fylla knytena med allt gott. Börja med halva körsbärstomater, strimlad rödlök, hackade oliver, smulad fetaost . Strö över både torkad och färsk oregano. Avsluta med en klick vitlökssmör, olivolja, flingsalt & svartpeppar. Rucolan lägger man på först när knytena är redo att serveras.



Nu är alltså knytena redo att ställas på grillen. Ca.15-20 minuter är ungefärlig tid för allt gott att gosa till sig i värmen.




När knytena är klara toppas de alltså med lite rucola. Man man även ringla över lite olivolja och dra över med pepparkvarnen. Voilà! 



Nu är det bara för er att testa hemma. Lagar ni nån gång något av mina recept får ni gärna tagga mig vid inlägget, @malinsdiner
För visst fotograferar väl alla sin mat???

Vitlök- & honungsmarinerad flankstek från Gårdsbutik, vitlökssmör och tzatziki




//Malin





2 kommentarer:

  1. Holy smoke, de såg ju så goda ut. Enkelt! Måste testas en dag vid grillen
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag absolut att de ska göra. Supergoda!

      Kram kram

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.