söndag 7 april 2019

TOMATSÅS Á LA MALIN

De senaste veckorna har varit tunga, riktigt tunga. En nära vän har, genom en tragisk olycka, lämnat oss. Livet kan vara så orättvist. Mer än så vill jag inte berätta om det som hänt, men det hela har gjort att jag liksom inte riktigt orkat med sånt som jag annars brukar tycka är roligt. Så att lägga ut recept har inte varit prio ett kan jag sammanfatta det med. Jag ligger därför lite efter med det. Eller tror inte ens att jag ska kalla det ligga efter, ger mig bara dåligt samvete. Recepten kommer när de kommer och i kväll kommer ett. 



Jag har, i samarbete med Smakbox, fått ta emot en fin matbox med produkter från Zeta. Av lite det goda i lådan trollade jag fram en helt otroligt god tomatsås. Såsen fick småputtra på spisen i 3-4 timmar, vilket gjorde att den blev riktigt mustig och smakrik. 

Tomatsås á la Malin
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
4 msk tomatpuré
2 msk torkad oregano
3 burkar körsbärstomater
2 msk grönsaksfond
2 msk balsamvinäger
2 tsk sambal oelek
2-3 nypor socker
flingsalt & svartpeppar
2 dl svarta urkärnade oliver
1 dl kapris
Massor av riven parmesan
Olivolja

Fräs hackad lök och vitlök i olivolja. Tillsätt tomatpuré och oregano. Häll i tomaterna och blanda runt. Krossa 3/4 av tomaterna och låt resterande vara hela. Tillsätt fond, vinäger och sambal oelek. Låt nu tomatsåsen småputtra på. Smaka efter hand av med socker, salt och svartpeppar. Såsen blir bättre ju längre den får puttra på. Tänk bara på att ha låg värme, så inte såsen bränner. 




När tomatsåsen är klar blandas den med spaghetti och toppas med rikligt med riven parmesan, oliver och kapris. 





Bon appetit!

//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.