söndag 4 mars 2018

RATATOUILLE Á LA MALIN & HERBES DE PROVENCEKRYDDAD KYCKLINGFILÉ SAMT KALL ÖRTSÅS



Söndagskväll i soffan, ganska så skönt faktiskt. Sitter dessutom i understället, så får nästan en liten skidresakänsla. Men inte då, har då inte haft lyxen att åka skidor i vinter. Lite sorgligt, men får bli nästa år. Nä, understället är på eftersom jag gick en promenad med en vän tidigare. Skönt väder, om man har vinden i ryggen vill säga. Hujedamig, vad det blåser kallt här i Glommen. Fick ha på mig jackluvan, vilket resulterade att jag knappt hörde min vän prata och jag fick vrida huvudet helt åt höger för att få en skymt av henne. Men men, vi fick pratat igenom en hel del, vilket var skönt. 

Väl hemma igen var det då dags för middag. Hade under dagen redan bestämt vad vi skulle äta, så bara att sätta igång. Med "The big family cooking showdown" på Netflix i bakgrunden satte jag igång med min egen variant av ratatouille. För övrigt ett ord jag måste slå upp VARJE gång jag ska skriva det. Omöjligt att komma ihåg stavningen! 

Ratatouille
1 aubergine
1/2 zucchini
1 rödlök
1 röd chili
1 spetspaprika
3 bitar grillad paprika (färdiga i glasburk)
3 vitlöksklyftor
1 msk hackad färsk rosmarin
1 msk rödvinsvinäger
2 msk ajvar relish
flingsalt & svartpeppar
olivolja att steka i 

Börja med att förbereda auberginen genom att lägga den i en glasskål, snitta den lite med en kniv, täcka med plastfolie och sedan baka i micron i 10 minuter. När den är klar, skalas den och skärs i bitar. 

Skär zucchinin i halvmånar, strimla paprika och lök samt hacka vitlök, chili och färsk rosmarin. 

Fräs zucchini, lök, spetspaprika och chili i olivolja. Tillsätt efter några minuter aubergine, grillad paprika, vitlök och rosmarin. Häll på rödvinsvinäger och blanda ner ajvar relish. Salta och peppra och låt småfräsa i 10-15 minuter. 

Chilin ger en härlig hetta i Ratatouillen 

Till detta serverade jag kycklingfilé kryddad med flingsalt, svartpeppar och Herbes de Provence-krydda samt en kall créme fraiche-sås med vitlök och Herbes de Provence-paste från Santa Maria. Kycklingen stekte jag i stekpanna, för att sedan laga den klar i ugnen för att där ha koll på innertemperaturen med en köttermometer. 






//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.