söndag 4 februari 2018

SMAKRIKA KYCKLINGBIFFAR MED FÄRSK PASTA OCH HET HONUNG- & CHILISÅS


Kvällens middag blev en fusion mellan Europa och Asien, där italiensk pasta och asiatiska kycklingbiffar fick samsas på tallriken. Jag är nu sjukt mallig eftersom jag rockar på att göra pasta. Har verkligen blivit fett bra på det. Skönt att kunna säga det om något faktiskt. Ludvig tyckte det var lite väl kaxigt att säga det, men bjuder på det. 

Smakrika kycklingbiffar
500g kycklingfärs
2 äggulor
3 cm färsk ingefära
1 röd chili
1 lime, saften
2 salladslökar
1/2 citrongräs, vita delen
2 vitlöksklyftor
1 kruka koriander
2 msk fisksås
1 krm svartpeppar

Mixa ihop allt, utom färs och äggulor, till en röra. Blanda ihop detta med färs och äggulor. Forma till biffar och stek i naturell olja och smör. 



Receptet på hemmagjord pasta har jag delat flertalet gånger, så nu får ni helt enkelt en länk HÄR





















Återigen fick jag användning för Tareq Taylors kokbok Kyckling, som jag köpte på föreläsningen Tareq höll i Falkenberg förförra torsdagen. Hittade nämligen en het chilisås i boken som fick ackompanjera pastan och biffarna. 



Het honung- & chilisås
1 1/2 dl honung
1 dl rödvinsvinäger
1/2 msk risvinäger
1 tsk flingsalt
1 röd chili
1 finhackad vitlökklyfta

Koka alla ingredienser till dippsåsen i ca. 10 minuter. Låt svalna (såsen kommer att tjockna lite när den kallnar). 



Söndag kväll och jag har tittat på både Bron och Hard Sun. Båda serierna är lite för otäcka för mig, kudden åker upp mest hela tiden och käkarna är spända. Kan inte vara nyttigt för kroppen... Kollar ni?



//Malin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.