måndag 12 februari 2018

CITRONBAKAD KUMMELFILÉ MED FRITERAD KAPRIS, BASILIKA OCH RÄKOR

Jag gillar helger, konstigt va? För det är det väl ingen annan som gör? Att slippa ställa klockan och att sedan slå på morgon-tv och tekokaren nästan samtidigt. Och detta i morgonrock, självklart! Maten som lagas på nyhetsmorgon brukar även locka lite extra, och så även i lördags. Fredriks Erikssons recept på skrei gick liksom inte att låta bli att testa. Jag hade dock ingen skrei utan det fick bli kummelfilé, som jag hade i frysen. Detta var så lättlagat och med ingredienser vi ofta har hemma. Ni bara måste testa detta! Det vet jag att många redan gjort, för det har jag sett på Instagram. 




Citronbakad kummelfilé med friterad kapris, basilika & räkor 2 pers
friteringsolja
1/2 dl kapris
400 g kummelfilé el. annan vit fisk
1/2 olivolja
1/2 dl vitt vin
1 citron, saft och skal
salt och svartpeppar
1 kruka basilika
2dl räkor, skalade

Börja med att fritera kaprisen i friteringsolja i en kastrull. Häll ca. 1 1/2 cm i botten av en kastrull och fritera kaprisen krispig i ca. 30sekunder. Låt rinna av på hushållspapper. 

Lägg fisken i en ugnsform och fördela sedan olivolja, vitt vin, rivet citronskal och saften från halva citronen, salt och svartpeppar över.

Baka på 150 grader i ca 15-20 minuter beroende på tjocklek och låt fisken komma upp i 45-47 grader. Vätskan som fisken släpper är så god och viktig.


Ös fisken med spadet och riv över några blad basilika. Toppa med pillade räkor och friterad kapris. 






Smaklig spis!

//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.