tisdag 19 september 2017

INDISKT FÄRSGRATÄNG

Så, då var jag igång igen... Med vad undrar kanske ni då. Jo, igång med att inte planera mina middagar i förskott, vilket leder till småhandlingar för att lösa middagsfrågan ganska kortsiktigt. Löser liksom en dag i taget, men barnen får ju i alla fall mat och det måste väl ändå vara det absolut viktigaste? Lagad mat dessutom och god lagad mat. Nu när jag skriver ner det på pränt så känner jag mig helt plötsligt som en väldigt bra mor, planerande eller inte. Maten i frysen kommer med all sannolikhet att ätas upp den också, så ingen fara på taket. 

Så då till maten som denna goda moder lagade till sin välartade familj. Den snabbt planerade middagen blev idag Indiskt färsgratäng med jasminris, mango chutney, vitlökssås och hackade cashewnötter. Hur gott som helst och en stark rekommendation från min sida. 





Indisk färsgratäng
500 g köttfärs
100 g purjolök
2 tsk ingefära
2-3 tsk curry 
1-2 tsk Rasta Pasta från Mill&Mortar. Eller välj att ta 
mer vanlig curry
1/2 - 1 tsk cayennepeppar
1 tsk kycklingfond el. grönsaksfond
2 tsk soya
2 vitlöksklyftor
salt & peppar
4 dl creme fraiche
1 dl grädde el. mjölk
2 msk tomatpuré

Fräs köttfärsen tillsammans med skivad välsköljd purjolök. Tillsätt kryddor, soja, fond och pressad vitlök. Rör runt tills allt blandats väl. Smaka av och tillsätt ev. mer kryddor, om så önskas. Häll köttfärsröran i en ugnsfast form. 

Blanda creme fraiche, grädde och tomatpuré och häll över köttfärsröran. 

Ställ in i ugnen i 225 grader i ca 20-25 minuter. Servera med jasminris och lite goda tillbehör.  








//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.