fredag 22 september 2017

BJÖRNBÄRSMUFFINS MED NYSTÖTT KARDEMUMMA


Ännu finns det björnbär kvar på buskarna minsann och jag älskar det! Jag är absolut ingen som planerar mina björnbärsplockningar. Nej, jag är mer den som beordrar Ella att gå ut och plocka. Vi har nämligen en buske med stora fina björnbär i ett hörn av trädgården. Så fina som de björnbären är så känns det som om busken blivit ditplanterad någon gång för länge sedan. 

Ella plockade ett plastglas fullt med björnbär, vilket räckte perfekt till en plåt med björnbärsmuffins. 

Björnbärsmuffins
2 ägg
2 dl socker
1 dl turkisk yoghurt
100g smält smör
2 1/2 dl björnbär
5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk hel kardemumma

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Vispa ner yoghurt och det avsvalnade smöret. Rör därefter ner björnbären försiktigt i smeten. 
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och stött kardemumma. Sikta ner mjölblandningen i smeten och rör samman allt. Kardemumman kommer att fastna i silen, men vänd bara ner den i smeten. 

Klicka ut smeten i 12 muffinsformar, gärna i muffinsform. Baka i ugnen på 225 grader i ca. 15-20 minuter. 








//Malin




2 kommentarer:

  1. Björnbär är de godaste bären jag vet, när de är så där riktigt mogna och mörka. Smaken slår allt annat i bärväg. Tyvärr har jag inte plockat ett enda i år, men det finns ju att köpa. Jag blir baksugen när jag ser dina bilder. Kram!

    SvaraRadera
  2. Mmm, älskar även doften av björnbärsbuskar. Lovely! Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.