onsdag 8 februari 2017

KYCKLINGDUMPLINGS MED NEHM PAH-DRESSING


I går var en väldigt produktiv dag. Hann med både garderobsröj, havrefrallor, semmelbullar, kardemummabullar och dumplings till middag. Köket var många gånger i absolut kaos. Men när kvällen kom var där ordning i alla fall, vilket är det viktigaste. 

Jag var alltså hemma med en sjuk son. Eller en son som hade sin feberdag dagen innan och igår var den feberfria dagen innan han fick återgå till skolan. För honom är tanken på att vara hemma från skolan bättre än själva dagen hemma. Att vara ensam hemma utan kompisar en hel dag är nära nog tortyr. Har man sedan en mamma som är "hård" med Ipadregler, blir det inte lättare precis. 

Dumplings är beroendeframkallande gott, liksom färska vårrullar. Innehållet i dem är liknande så inte så konstigt egentligen. 

Kycklingdumplings
400 g kycklingfärs
6-9 droppar sesamolja
1 röd chili
1 msk finhackad ingefära
3 vitlöksklyftor
4 tsk fisksås
1/2-1 lime, saften
1 kruka koriander, finhackad
svartpeppar
1 pkt wontonplattor

Finhacka chili, vitlök, ingefära och koriander. Blanda ner hacket i färsen tillsammans med resterande ingredienser. 

Wontonplattor kan vara lite krångligt att få tag på. Jag har köpt mina i Ludvika, konstigt nog. Har inte hittat några här i Falkenberg. Någon i Falkenberg som vet om det finns här? Man kan göra sina egna, men inget som jag gjort. 





Lägg en klick färs i mitten av en platta och pensla kanterna med lite vatten. Vik ihop till trekantiga paket. 





Det är inga problem att göra färsen eller att vika dumplingsen, men lite meck med att tillaga dem. Jag har en bambukorg för ångning plus att jag stekte hälften i stekpannan. 

Koka upp vatten i en stor kastrull och placera bambukorgen ovanpå. Lägg några salladsblad i botten av bambukorgen, så att inte dumplingen fastnar. Ånga dem i ca. 11-12 minuter. Välj om ni är nöjda så här eller om ni vill steka dem lite i stekpanna för att få stekyta. 

Hälften av dumplingsarna stekte jag alltså i rapsolja i stekpanna. När de fått lite stekyta hällde jag på lite vatten som fick ånga bort under lock. 

Vilken sätt ni än använder så kolla gärna innertemperaturen på kycklingfärsen, som ska vara minst 72 grader. 

Till dumplings är det gott med en dippsås. Den här gången testade jag en ny variant.

Nehm Plah-sås
1 dl limejuice
1/2 dl rörsocker
1/2 dl fisksås
1/2 dl risvinäger
1 msk finhackad ingefära

Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt småputtra i ett par minuter. Tag sedan av plattan och låt stå i ca. 15 minuter. Sila därefter bort ingefäran och låt svalna. 

Strimla lite salladslök eller vårlök och toppa dumplingen vid serveringen. 

Ps, någon som vet den korrekta böjningen av dumpling? Ser nu att jag har blandat hej vilt i inlägget.





//Malin









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.