söndag 11 december 2016

JULKLAPPSTIPS OCH FINMIDDAG PERFEKT TILL NYÅRSMENYN

Vilken lördag jag hade igår! En bra dag i butiken och sedan lite slappande innan jag satte igång med middagen. Barnen åt pizza med vänner, så det var finlir för endast två personer som gällde. Då det är som lättast alltså och även då det blir som allra bäst. 

Bra råvaror och köksredskap hjälper också till vid bra matlagning. Köttet köper jag alltid på Gårdsbutik Thuresson. Blir aldrig missnöjd efter köp där. I går stod det ryggbiff på menyn. 






När det gäller redskap i köket har vi länge varit väldigt missnöjda med vår stekpanna. Den var bra från början, men blev snabbt dålig. Så när jag fick möjlighet att testa en produkt från webbutiken Zerazza, som säljer köksprodukter, var valet inte svårt. En stekpanna från Le Creuset blev det självklara valet. 

Zerazza är resultatet av sammanslagningen mellan Cordon Bleu i Stockholm och Verner & Verner i Göteborg. Zerazza är butikernas nya webbshop. 

Surfa in på deras sida för julklappstips. Jag hittade direkt något jag rekommenderar er alla, utöver stekpannan. Något jag redan äger, och inte skulle vilja vara utan. Nämligen en Gräddsifon! Sjukt rolig manick som vi använder relativt ofta. Ja, vi gillar grädde... 

Här hittas Zerazzas julklappstips i olika prisklasser.  



Jag föll för den klassiska färgen Vulkan, och känner att jag nu gärna kompletterar med fler produkter från Le Creuset i samma färg.

Direkt uppackad från lådan sattes stekpannan på test och första testen fick klart godkänt! Köttet fick fin stekyta och stekpannan var lätt att göra ren efteråt. 

Stekpannans yta är emaljerad gjutjärn och det ska bli spännande att se hur ytan kommer att förändras efter hand. 





Min och Lars flotta middag inleddes små rågchips fyllda med laxröra. Chipsen var med i senaste Smakbox, och även receptet kommer därifrån. Märket på rågsnacksen är Linkosuo

Har just nu en tävling på Instagram där jag lottar ut en låda. Men ni kan även fylla i MALINSDINER som kampanjkod och då få 15% på er första låda. Värdet på senaste lådan är över 400kr och ni betalar med kod endast 169kronor för er första låda. Gå in på Smakbox och läs mer. Jag tycker nog att den här Smakboxen är den bästa hittills. Många godsaker som jag ser fram emot att testa. 

Laxröra
150 g rökt lax
1 dl créme fraiche
1/2 dl majonnäs
2 tsk dijonsenap
hackad dill
svartpeppar

Strimla laxen och blanda med övriga ingredienser. Smaka av med senap och svartpeppar. 

Rågchipsen kommer från finska  och är perfekta att fylla med goda röror. Hittar man inte dessa går det bra i vanliga krustader eller på smörstekt bröd. Ja, även i bakad potatis och på ägg eller till vad fanken som helst...

När vi kommer till huvudrätten så åt vi alltså ryggbiff, vitlökssmörhasselbackspotatis med brynt rosmarinsmör, vitlöksfräst brysselkål och en rödvins- & glöggsås. Det blev bra, väldigt bra till och med. Tycker minsann ni ska kopiera allt rakt av. Kanske något för nyår?



Hasselbackspotatis med brynt rosmarinsmör
potatis 2-3/person
75g smör
1 msk rosmarin 
1 vitlöksklyfta
skorpmjöl
salt

Skala potatisen och placera i träslev. Skåra potatisen, men inte rakt igenom. 

Smält smöret på låg värme och tillsätt pressad vitlök och torkad rosmarin. Låt smöret småsjuda tills att smöret blivit ljusbrunt. Försiktigt så det inte bränns. Ta av plattan. 

Pensla potatisen med det smälta smöret och strö över lite salt. Ställ in i ugnen på 225 grader. Pensla potatisen regelbundet tills den är mjuk. 

Strö över skorpmjöl och ställ in i ugnen igen, nu på lägre temperatur tillsammans med köttet. 




Köttet kryddades med svartpeppar och Karl-Johansalt från Mill&Mortar. Köttet bryntes i smör, för att sedan gå klart i ugnen på låg värme tills det hade 55 grader i innertemperatur. Ja, tillsammans med hasselbackspotatisen alltså. 

Köttet fick sedan vila i aluminiumfolie under tiden jag förberedde det sista. 




Glögg- & rödvinssås
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk torkad rosmarin
2 dl glögg (alkoholfritt) 
2 dl rödvin
3 dl vatten
1 msk kalvfond
flingsalt & svartpeppar

Skala och hacka löken och vitlöken. Hetta upp en stekpanna med olivolja och stek mörkbrunt tillsammans med rosmarinen.
Tillsätt glögg, rödvin, vatten och kalvfond.
Reducera (koka ner) vätskan till hälften och sila sedan genom en finmaskig sil. Smaka av med salt och peppar. 




Lite grönt får det allt vara på tallriken och brysselkål är både rätt i säsong och väldigt gott. Det enda jag gjorde med kålen var att dela dem i tre och fräsa dem i vitlökssmör. Lite flingsalt och svartpeppar och de var klara. 


Så då, ny vecka i annalkande. Men oroa er inte, snart är det helg igen...



//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.