söndag 6 november 2016

MIDDAG MED HÖSTTEMA - JORDÄRTSKOCKSSOPPA & PUMPAPAJ



I går fyllde min dotter Ella 14 år. Jag har själv lite svårt att fatta det. Tänk att jag har en fjortonårig dotter. Betyder det att jag är vuxen? Jo, jag är nog det eftersom jag står på söndagen och lagar jordärtskockssoppa. Det hade jag inte gjort om jag inte varit vuxen. Då hade jag nog kokat snabbmakaroner och sprutat på lite ketchup. Skönt att jag är vuxen ändå, när jag tänker efter. 

Ordnade lite höstligt härligt tema på kvällens middag. Känns liksom bra med varm soppa när det är ruggigt kallt ute. Har förresten inte helt accepterat att det är höst, eller nästintill vinter. Ogillar nämligen kyla...

Jordärtskockssoppa
1/2 kg jordärtskocka
10 potatisar
2st schalottenlökar
2st vitlöksklyftor
3dl torrt vitt vin
5dl vatten
5msk kycklingfond
3dl grädde
flingsalt & svartpeppar

Skala och skiva potatis, jordärtskocka, lök och vitlök. Fräs i smör och olivolja. Tillsätt vitt vin och låt småputtra några minuter. Häll därefter i vatten och kycklingfond. Låt detta puttra vidare i ca. 15-20, tills dess att potatis och skocka mjuknat. 



Mixa till soppa och häll i grädden. Smaka av med salt och peppar. 



Fixade även lite topping till soppan. Det blev knaperstekt bacon, stekta skogschampinjoner och fetaost. 



Bakade bröd också så klart. Focaccia är det bröd jag oftast bakar vid kalajs. Uppskattas alltid och är lätt att baka. 

Focaccia(1st)
25 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl olivolja (jag använde timjansolja från Gunnarshög)
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special
olivolja och flingsalt till plåten och utbakning 

Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke eller en hushållsassistent.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter.

Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 35 minuter. Sätt ugnen på 220 grader, varmluft.

Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar, knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten.
Platta ut degarna tills de är cirka 1-2 cm tjocka och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter.

Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt. Vill du ha annat än salt på brödet ska du lägga på det nu också. I dag tog jag färsk timjan. 




Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter.

Till efterrätt blev det en pumpapaj, Ellas favorit. Pumpapaj är perfekt att baka efter att man skurit ut en fin pumpalykta till Halloween. Vår lykta i år är nog den finaste vi någonsin gjort. Jag kan inte ta på mig äran för den, inte mer än att ljussättningen var min idé. Lars hade redan från början en tydlig bild av hur pumpan skulle se ut. 



Anledningen till pumpans utformning är att vi igår deltog i en pumpatävling under Ljusfesten i Morup och Glommen. Pumpan skulle utformas till något som kunde förknippas med oss, och med oss menas Annies Stuga. Då vi har Morups Tånge på vår logga så tyckte vi att den var ett perfekt val. 

Butiken hade öppet fram till kl. 23 och under kvällen fick våra besökare rösta på den finaste pumpan. Vi var 16 stycken deltagande så besökarna hade alltså 16 stycken att välja på, men jag är övertygad om att vår var finast. Resultatet av tävlingen får vi under morgondagen. Håll tummarna! 

Pumpapaj
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning
4 dl grovhackad pumpa
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 krm salt
2 msk vetemjöl

2 dl vispgrädde

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en ugnssäker form, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl ca 30 min.   

Sätt ugnen på 200°. Koka pumpan i lättsaltat vatten 5-8 min. Häll av vattnet i en sil, pumpan ska vara väl avrunnen. Mixa pumpan till puré och låt den svalna något. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda ner resten av ingredienserna till fyllningen och häll i pajformen. 

Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 min. Låt kallna. Sikta över lite florsocker och servera med vispad grädde. 

Det här receptet hittade jag på Arla.se. Har tidigare bakat många andra pumpapajrecept. Sök i sökrutan, så hittar ni dem.




Åter igen;
Håll ut, de första fem dagarna efter helg är jobbigast...


//Malin







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.