lördag 1 oktober 2016

FUSILLI AL LIMONE MED BLÄCKFISK

Jag ljög, jag ljög faktiskt för er. Inte särskilt allvarlig lögn, men ändå. Fick faktiskt till en till maträtt innehållande våra egna tomater. Gjorde nämligen egna passerade tomater idag, som jag sedan använde i kvällen pastarätt. Känns ju lite extra bra när man kan göra mycket själv. 



Passerade tomater
5 dl körsbärstomater
3/4 dl vatten

Dela tomaterna i halvor och lägg i kastrull. Häll på vattnet och låt småputtra i ca. 15-20 minuter. 

Passera tomaterna genom en finmaskig sil. Släng bort de trista skalen och använd det goda. 



Jag har fortfarande semestern i tankarna och kvällens middag med bläckfisk har en liten semesterfeel över sig. Både jag och Lars åt nämligen mycket bläckfisk på Karpathos. Där mycket färsk så klart, men den bläckfisken jag hittat på Hav52 är riktigt bra. Det är kokt skivad bläckfisk från Spanien. I somras köpte jag även kokta bläckfiskarmar som vi sedan grillade. Tillagar man den rätt så blir den inte seg, så viktigt att inte översteka alltså. 

Även fina citronpastan köpte jag på Hav52. Blir ju lite finare med en pasta med lite finess. 

Fusilli med bläckfisk
500 g kokt bläckfisk
1 liten rödlök
3 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 morot
1/2 palsternacka
1 dl vitt vin
3 dl passerade tomater
Bladpersilja
flingsalt & svartpeppar

Skala och skär morot och palsternacka i små tärningar. Strimla lök och finhacka vitlök och chili.



Fräs morot, palsternacka, lök, chili och vitlök i olivolja i ca. 5 minuter. Tillsätt därefter bläckfisken och blanda runt. Häll på vin, passerade tomater och finhackad persilja. Låt småputtra endast en kort stund. 



Tillsätt pastan och vända runt tills allt blandats ordentligt. Häll upp i fin skål och toppa med mer persilja samt riven parmesanost.






Smaklig spis!

//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.