fredag 19 augusti 2016

HEMMAGJORD PIZZA PÅ GRILLEN

Pizza är gott då och då. Ja, då pratar jag om köpepizza och det på dagar då jag inte riktigt orkar laga mat. Dessa dagar kan vara dagen-efter-dagar, sena dagar hem från jobbet-dagar, efter sonens match-dagar och latedagar. Dessa dagar blir det inte att man bakar egen pizza, för det är nämligen allt annat än slappt. Det ska degas, jäsas, kavlas, skäras och toppas innan den sedan ska bakas. Sådana pizzor är bättre än bäst, men kräver en dag då man verkligen är sugen på att stå i köket. 



Och kan ni tänka er! I dag var en sådan dag. Pizzadegen jag väljer är en lättfixad snabbjäst variant, som inte kräver lång jästid. Perfekt att fixa med efter stugans stängning klockan 18.00. 




Vi har tidigare använt pizzasten i ugnen, men idag slog vi till på stort och använde vår nyinskaffade pizzadel till utegrillen. Lars "Ernst" Andersson sågade snabbt och lätt till en pizzaspade. Till nästa gång ska den förfinas, men den fungerade bra ändå. 

Pizzadeg
50 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
1/2 dl olivolja
7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Tillsätt ljummet vatten, salt, olja och socker och rör tills jästen lösts upp. Blanda ner mjölet lite i taget tills den känns redo. Spara lite till utbaket. 

Täck bunken med plastfolie och låt jäsa i ca. 45 minuter. 

När degen jäst klart delas den i fyra delar. 

Kavla ut varje del runt och tunt. Toppa med tomatsås, riven ost och sedan valfritt resten. Jag toppade med prosciutto, mozzarella, tomat, rödlök, skogschampinjoner och färsk basilika. Ludvig fick salami på sin del. Jag ringlade lite vitlöksolja över pizzan innan den åkte in i grillen. 



Jag bakade ut pizzorna på bakplåtspapper och skjutsade över dem till pizzastenen med hjälp av Lars hemmasnickrade spade. De två första pizzorna fick tyvärr lite för mycket undervärme, kom upp i 350grader, och pappret brände fast i bottnen. Sedan fick vi ner värmen lite i grillen och de två sista fick perfekt krispig botten.





I morgon kväll ska jag på Öl- & Whiskeymässa. Dricker varken eller, men har läst att det även finns vin och bubbel. Ser fram emot det! 

Trevlig helg!
//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.