torsdag 10 mars 2016

LYXMIDDAG MED HEMSLAGEN BEA


Det bästa jag vet är finkött med goda tillbehör. Jag menar finkött, köpt hos Janette på Gårdsbutik Thuresson. I fredags föll valet på ryggbiff med fettkappan kvar. Tyckte det såg absolut godast ut. Äter inte fettet, men det ger bra smak till köttet vid stekning i alla fall. 

Jag tog bara flingsalt och nymalen svartpeppar på köttet, behövs inget mer. Köttet stekte jag sedan i grillpannan, för att sedan få tillagas klart i ugnen. Då är stektermometer viktigt, eftersom jag inte vill ha ett överstekt kött. Jag tog ut köttet vid 55 grader och sedan fick det vila medan jag fixade fram tillbehören.

Tillbehören blev vitlökssmör, ugnsbakade rödbetor och hemslagen bea. Det är sällan jag gör bea, väääldigt sällan, typ aldrig. Det är ju lite joxigt och jag tycket att det är svårt att få till bra smak. Men vet ni vad! Dem här gången blev det så bra! Fick till alla smaker i reduktionen, vilket nästan är det viktigaste. Det är ju där smakerna sitter och såsen är svår att rädda upp när smöret gått i. 

Jag använde Arlas relativt nya påfund Klarifierat smör på burk. Väldigt behändigt, då man slipper momentet med att smälta smör och avlägsna bottensatsen. Det klarifierade smöret ska inte ställas i kylskåpet, vilket jag gjorde. Jag fick värma det lite i micron för att det skulle bli helt rinnande igen, men det löste sig. Tänk bara på att om du behöver micra den så får det inte bli för varmt. Inte varmare än 50-55 grader. 


Bearnaisesås
2 schalottenlökar
4 msk vitvinsvinäger
4 msk vatten
4 äggulor
250 g klarifierat smör
2-3 tsk dragon i vinäger

Finhacka löken och lägg i kastrull tillsammans med vinäger, vatten och hälften av dragonen. Låt småputtra tills dess den reducerats till hälften. Sila av reduktionen. Vispa samman äggulor och reduktion över vattenbad. Vispa blandningen fluffig. Nu får man hålla koll på temperaturen igen. Blir det för varmt är det risk att den koagulerar. Stäng av plattan och tillsätt det klarifierade smöret lite i taget. Vispa tills såsen tjocknar och allt smör använt. Hacka dragonen och tillsätt den i såsen. Smaka av med salt. 

Ja, nu ska ni ha en smakrik egengjord bea framför er om ni följt receptet. Eftersom det är fredag IGEN i morgon så kanske detta kan passa. 



Ha det gott!
//Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.