torsdag 11 februari 2016

GLUTENFRIA KORVBRÖD



Jag tycker om korv med bröd, tycker väldigt mycket om det till och med. Äter inte all slags korv dock, hot dog och falukorv går inte ner. Vill ha en kötthalt på minst 85%. Vi har även gjort egen korv två gånger. Det blev faktiskt riktigt riktig bra! Vi gav våra korvar de snitsiga namnen Chiliparmakorv  och Thaikorv.  Korvarna har tydlig smak av sina smaksättningar, så thaikorven smakar verkligen thai. 

Vi har sedan sista gången vi gjorde korv, pratat om att göra om det och vi har en massa idéer som vi vill testa. Har dock problem att få till det, det tar ändå ett par timmar. Det är heller inget jag kan göra ensam, behöver Lars som assistent. 

Jag har turen att bo bredvid en riktigt bra gårdsbutik, så om jag vill äta goda korvar behöver jag inte åka så långt. Gårdsbutik Thuresson har till och med vunnit pris för sina korvar. Deras Morpekorv vann nämligen SM-guld i Svenskt Mathantverk i augusti. En riktigt god korv, men inte korven på bilden. Den här gången köpte jag deras korv med fetaost och örter. Verkligen hur god som helst!

Det är inte alltid jag äter korvbröd till korven, ganska ofta steker jag ägg. Men den här gången hade bakade jag mig lite korvbröd. Det blev glutenfria korvbröd till på köpet. Receptet (med några få förändringar) hittade jag på 56kilo. Jag gjorde några korvbröd och några vanliga frallor. 

Korvbröd/Frallor 8-10 st
1 1/2 dl mandelmjöl 
1 1/2 dl kokosnötsmjöl
3 dl pofiber
3 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver 
2 tsk salt
1 msk chiafrön
4 ägg
4 dl turkisk yoghurt 
6 msk smält smör 
sesamfrön

Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner yoghurt och det smälta fettet.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till bullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.








//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.