söndag 31 januari 2016

KYCKLINGGRYTA MED VITT VIN, ÄDELOST OCH ROSTADE HASSELNÖTTER



Planerade faktiskt kvällens middag redan i fredags, kors i taket. En liten slatt vitt vin från musselkoket och ett paket ädelost från i julas fick smaksätta den planerade kycklinggrytan. För att få till olika texturer, som det så fint heter, så fick det bli lite rostade hackade hasselnötter på toppen. Blev så bra! Jag tycker det blir så god smak på en sås om man har lite vitt vin i. Behövs inte så mycket, 1 dl räcker bra. 

Kycklinggryta 
1kg kycklingfilé
1 dl vitt vin
4 dl grönsaksbuljong (4 dl vatten + 1 grönsaksbuljongtärning)
1/2-1 msk kinesisk soja
150g Kvibille ädelost
1 dl grädde
1 dl créme fraiche
1 dl hasselnötter
flingsalt & svartpeppar

Dela filéerna i 2 delar. Salta och peppra. Bryn kycklingen i smör och lägg över i gryta. Häll vin, buljong och soja i stekpannan och vispa ur de goda resterna. Häll över i grytan. Koka upp och tillsätt ädelost i bitar. Tillsätt grädde och créme fraiche. Låt grytan puttra i ca. 20-25 minuter. Vill man ha grytan lite tjockare så kan man reda av grytan lite. Smaka av med salt och peppar.

Rosta under tiden hasselnötterna i en torr stekpanna. Hacka nötterna grovt och strö dem över grytan innan servering.





Till grytan serverade jag ugnsbakad vitkål. Jag tog ett halvt vitkålshuvud och delade det i 4 bitar. Lade i ugnsform och ringlade olivolja på, saltade och pepprade. In i ugnen på 225 grader tills kålen känns lagom mjuk. Jag klickade på lite smör i slutet också, för vad blir inte bättre med lite smör? Har jag rätt eller har jag rätt?




Rulla upp ärmarna och ta tag i veckan som kommer. Snart är det helg igen!


//Malin




3 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt gott! Ska provas i veckan! ❤

    SvaraRadera
  2. Låter fantastiskt gott! Ska provas i veckan! ❤

    SvaraRadera
  3. Det ser jättegott ut, vännen! Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.