söndag 26 april 2015

AUBERGINEGRATÄNG MED KÖTTFÄRS


Trött tröttare tröttast kan beskriva mig i dag. Vill knappast ta orden i min mun, MEN tant orkar inte som förr... Gårdagen spenderades i Göteborg och gick i ölets tecken. Det var nämligen dags för Lars att inkassera sin julklapp, vilket var en ölvandring arrangerad av Njutningsfrämjandet

Innan vandringen gick vi på Öl- & Whiskeymässan på Svenska Mässan i Göteborg. Lite tokigt då jag varken dricker öl eller whiskey. Men jag brukar reda mig och så även denna gång. Vi var i Göteborg med våra vänner Jenny och Svenne och männen hade både fått likadana julklappar.

Förra året fick männen en romprovning, som innehöll 1 timmes information en 1 timmes provning. Första timmen halvsov sig både Svenne och Lars igenom. Tänkte därför att männen i år skulle få röra lite på sig med en ölvandring. Vad som dock inte ingick i planen var ösregnet som var under de två timmar som vandringen varade. 

Medan männen frös roade sig jag och Jenny på mässan. Det var vi och några tusen män... Nej, inte riktigt så kanske men inte långt i från. Som jag skrev så dricker jag varken öl eller whiskey, så när vi läste drink på en skylt styrde vi oss dit. Med facit hand ångrar jag att vi inte stillade oss lite, för drinken var ta mig tusan det äckligaste jag druckit. En drink med namnet Familjen, bestående av OP Andersson, salt, Ängssyra, citron och sockerlag. Drinken smakade salt gräs och var mer eller mindre odrickbar! Vidrig, så när vi hittade Krönleins monter med cider fick Familjen hällas ut.

I Krönleins monter stannade vi, lääänge! På något magiskt sätt fylldes våra muggar på gång på gång, konstigt... Hittade där en ny favorit. Krönlein släpper i juni en cocktail med namnet SkinnyB. En ljusrosa dryck med smak av vattenmelon och Rosa Guava med bara 25 kalorier. Den ska jag hålla utkik efter och drickas under heta sommardagar. 



Massa provsmak av annat än flytande föda blev det också. Massa korv, snacks och lakrits stoppade jag i mig. Annies Stugas leverantör av isländsk lakrits stod på mässan, Nammi. Tokgott och helt och håller beroendeframkallande. Jag köpte också med mig en marmelad med smaken kokos och passionsfrukt. Så god! Älskar allt som har med kokos att göra. 

När männen simmat klart, förlåt gått klart sin ölvandring mötte vi upp dem på restaurangen Ölrepubliken. "Röda öl-tråden" fortsatte alltså även på kvällen. Jag måste vara DEN bästa sambon aka julklappsfixaren. Synd bara att jag inte kan styra väder... 


Musslor, pommes och aioli blev mitt val från menyn. Tokgott! Hörde av de andra att hamburgaren också var ett bra val. I glaset lite bubbel, för öl smakar piss...

Efter natt på hotell och hotellfrukost drog vi hemåt. Öppnade butiken klockan 11.00, så vi kom hem precis lagom 10.46. 

En dag i stugan med trevliga kunder och sedan var det dags för middag. Köttfärs var framplockat och en gratäng fick det bli. En auberginegratäng med inspiration från Karin Högbergs kokbok "Karins Kök - Mat och minnen från Mollösund". Jag har gjort Karins Auberginegratäng tidigare, men den här gången gjorde jag några små förändringar. Resultatet blev smarrigt!

Auberginegratäng
1 aubergine
1 liten gul lök
10 cm purjolök
2 vitlöksklyftor
1 burk Körsbärstomater på burk (Mutti)
1 msk tomatpuré
några droppar tabasco
Chiliexplosion
2 tsk torkad oregano
flingsalt

500 g nötfärs
1 knippe färsk svartkål
2 msk tamarisoja
salt & peppar
3 dl riven parmesanost

Skär auberginen på längden i 1 cm tjocka skivor. Skala och hacka löken, purjolöken och vitlöken. Ringla lite olivolja i en kastrull och fräs löken och vitlöken på medelhög värme tills den mjuknat. Tillsätt tomater på burk, tomatpuré och oregano. Låt såsen sjuda på svag värme i ca. 5 minuter. Smaka av med tabasco, salt, peppar och chiliexplosion. Salta aubergineskivorna och stek dem i olivolja i stekpanna ett par minuter på varje sida. 

Bryn färsen i smör, salta och peppra lätt. Hacka svartkålen och tillsätt den till färsen. Häll på tamarisoja och låt puttra några minuter. 

Varva därefter tomatsås, köttfärs och aubergine i en ugnssäker form och toppa med rikligt med riven parmesan. Grädda 35-40 minuter i 200 grader. 





Nu blir det soffhäng en kort stund och därefter tidig läggning. Tant behöver sina skönhetstimmar för att ladda batterierna för en ny vecka, en nu kort vecka. Gött!




//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.