tisdag 3 mars 2015

CASHEW- & PARMESANPANERAD LAX PÅ KRÄMIG SPENATBÄDD



Spenat och lax är goda vänner enligt mig. Kanske mer än vänner faktiskt, more like lovers maybe... Tycker det är gott i paj, i pastarätter och som jag gjorde här i det här receptet, med lite grädde, parmesan och nötter. 

Parmesan och cashewnötter som panering är en toppenidé, om jag får säga det själv. Vilket jag så klart får, eftersom jag bestämmer här på bloggen. Ska även panera kyckling inom en snar framtid har jag tänkt mig. Tänk så gott på utbankad kycklingfilé, mmmm! 

Cashew- & parmesanpanerad lax på krämig spenatbädd
4 laxbitar
1 1/2 dl naturella cashewnötter
100 g parmesanost
750-1000 g färsk spenat
10 cm purjolök
10 körsbärstomater
2 vitlöksklyftor
3 dl vispgrädde
1 dl Philadelphiaost
flingsalt & svartpeppar

Fräs spenat och strimlad purjolök i smör. Pressa i vitlök, salta och peppra. Halvera tomaterna och tillsätt även dem. 
Häll på grädde och mjukost. Låt småputtra ca. 10 minuter och smaka av med salt och peppar. Lägg spenaten i ugnsform och placera laxen ovanpå. 

Lägg cashewnötter och parmesanost i matberedare och mixa till mjöl. Toppa laxen den med ost- & nötpaneringen.

Tillaga laxen i ugnen på 175 grader i ca. 15-20 minuter. Jag kollade av innertemperaturen på laxen, som ska ligga på ca.56 grader. Överkokt lax är så trist, så håll koll! Jag satte ugnen på grill i slutet, för att få färg på paneringen. Var försiktig bara så inte paneringen bränns. 






//Malin



2 kommentarer:

  1. Ser verkligen härligt ut! Älskar spenat och nötter är br aför kolesterolet, så perfekt för mej! Och resten är lördagslyx!

    SvaraRadera
  2. Det här blev dagens middag. Jättegott!
    /Sara

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.