söndag 22 februari 2015

KYCKLINGGRYTA MED BACON OCH HALLOUMIOST



I går var det då dags för en kylskåpsrensning igen. Ja, och frysrensning också för den delen. Långt in i kylskåpet hittade jag en paket med halloumiost som legat sedan i somras, i grönsakslådan en halvtrist spetspaprika och i frysen hittades baconet och gräslöken. Tillsammans blev det allt annat än trist, så många goda smaker. 

Jag har ofta vitlökssmör i kylskåpet. Gör mycket de gånger vi äter ryggbiff, så det blir över. Sedan använder jag det när jag steker bl.a. biffar, kyckling eller ägg. Blir så gott med vitlökssmaken! Så gjorde jag med kycklingen i den här grytan. Man kan även pressa i vitlök i det smältande smöret i pannan, innan kycklingen går i. 

Kycklinggryta med halloumi och bacon
1 kg kycklingfilé
1 röd spetspaprika
2 pkt bacon
1 pkt halloumi
2 msk kycklingfond
1 dl grädde
3 dl créme fraiche
2 msk hackad gräslök
2 vitlöksklyftor

Skär halloumiosten i tärningar och stek gyllene. Fräs baconet knaprigt. Skär kycklingen i bitar och bryn i vitlökssmörsmör.  
Blanda ihop kyckling, halloumi, bacon och paprika i bitar. Låt fräsa några minuter. Häll i fond, grädde, créme fraiche och hackad gräslök. Låt grytan småputtra ca. 10 minuter och pressa därefter i vitlöken. Smaka av med salt och peppar.

Strö över lite knaperstekt bacon före servering. 




I kylskåpet hittade jag även en halv kålrot. Den hade börjat mjukna något, men ännu fanns hopp. Jag skar den i stavar, lade den i en ugnsform och klickade över vitlökssmör. Ja, även här kom det till användning. Lite salt och svartpeppar och sedan in i ugnen på 200 grader i ca. 20-25 minuter. Vänd runt lite då och då för att få fin färg. 

Ugnsrostade kålrotspommes är otroligt gott! Våga vägra potatis då och då är mitt tips. Kålrot, sötpotatis och palsternacka är riktigt gott att baka i ugnen. För att inte tala om rödbetor, mmmm...




Måndag i morgon...

//Malin





1 kommentar:

  1. Det där ser verkligen förföriskt gott ut! Kylskåpsrens blir ofta riktiga favoriter!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.