fredag 5 december 2014

SLÖKOKT DRAGET VILDSVIN




Tidigare i höstas köpte jag en slökokare från RusselHobbs på Groupon till ett riktigt bra pris. Jag kan inte säga att jag varit särskilt flitig med att använda den. En gång tidigare bara faktiskt. Jag är ändå nöjd med funktionen och kommer att använda den oftare. 

Om ni funderat på att köpa en sådan här, eller kanske ska önska er i julklapp, så har ett råd till er. Hade jag köpt en ny nu så hade jag varit noga med att köpa en med timer på. En där man kan ställa in tid och som när tiden går ut, går över till varmhållning. Min har två lägen samt varmhållning, men saknar alltså timer.  

Något som fungerar bra att tillaga i slökokare är pulled pork. Jag satte på den på morgonen innan jag öppnade butiken, och lagom till middagen på kvällen var allt klart. Barnen fick tacos, som de av någon konstig anledning föredrar framför pulled pork. 

Hos oss de senaste gångerna har det inte blivit pulled pork utan pulled wild boar, vildsvin alltså. Har fortfarande massa fint vildsvinskött kvar i frysen. 




Pulled pork (wild boar)
1 kg karré
1 gul lök
2-3 dl bbq-sås (Baby Ray´s Honey BBQ sauce)
1/2 msk paprikapulver
2 krm cayennepeppar
2 msk olivolja

Lägg köttet i en grytan. Häll över såsen, oljan och kryddorna. Klyfta löken och lägg ner den i grytan. Starta slowcookern och låt gå tills köttet är så mört att det kan dras isär med hjälp av gafflar. Jag började på på tvåan och sänkte efter 2/3 av tiden. Det tog ca. 8-9 timmar för köttet att bli klart. 





Gjorde även snabbpicklad inlagd rödlök som passar bättre än bra till just tacos och pulled pork. Snabbt och lätt och tokgott!

Snabbpicklad rödlök
1 rödlök
1 1/2  vatten
1 dl socker
1/2 dl 12% ättikssprit

Strimla löken och lägg i glasburk. Blanda ättikssprit med socker, vatten och salt och koka upp och låt sockret upplösas. Låt svalna något och häll över löken. Ställ in i kylen i minst en timme innan servering. 




Vackert och gott!


I morgon är det julmarknad i Glommens hamn. Mellan kl. 14-17 kan ni julmysa bland hantverk, lotteristånd, granar och annat mysigt. 



Ni kan då samtidigt ta er en tur till min inredningsbutik Annies Stuga. Den hittar ni på Glumstensvägen 25, på väg ner mot hamnen. I morgon bjuder vi på glögg och pepparkakor. 
Stugan öppnar redan kl. 11.

Hoppas vi ses!

//Malin





2 kommentarer:

  1. Viltsvin låter gott att göra pulled pork på! Och picklad rödlök! Mmmm! Gott till allt!

    SvaraRadera
  2. Tänk om man hade sig en en vild gris i frysen!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.