onsdag 3 december 2014

PAJ UTAN PAJSKAL MED SVARTKÅL & MANCHEGO


Hur står det till i decemberstöket? Har ni många måsten eller sitter ni och käkar praliner varje kväll? Jag har faktiskt inte ett enda måste och det är så skönt. Vi har inga inbokade bjudningar här hemma, inga julköttbullar som måste rullas eller inläggningar som måste göras. Det jag gör gör jag för att jag känner för det och när jag har tid. 

Ligger bra till när det gäller julklappar också. Har gjort en del inköp med datorns hjälp. Svårt att tillfredsställa barnen med det utbudet som finns i Falkenberg... Känner mig lugn, det är ännu lång tid kvar till julafton.

Kål av olika slag hör julen till, i min matlagning har den dock funnits med hela året. Detta året mer än vanligt dessutom. Ni som följer bloggen har nog redan förstått att jag är en liten kålmask.

Paj med kål har jag gjort flera gånger tidigare, både med och utan pajskal. I veckan blev det en med svartkål och manchegoost. Jag är ingen getostfantast, men kan nog kalla mig fårostfantast. En riktigt god ost.

Svartkål- & manchegopaj utan pajskal
ca. 250 g svartkål
150 g machegoost
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
3 ägg
2 dl smetana
flingsalt & svartpeppar

Skölj kålen noga och skär bort den tjocka stjälken i mitten av bladen. Strimla kålen och fräs den i smör tillsammans med finhackad lök och pressad vitlök. Salta och peppra.
Smöra en pajform och lägg i kålblandningen.  
Vispa samman ägg och smetana och rör ner hälften av den rivna osten. Häll detta över kålen och strö till sist över resterande av den rivna osten.
Grädda i 200 grader i ca. 20-30 minuter.




Ha det gott!
//Malin





6 kommentarer:

  1. Hej Marlin

    Hvis jeg forstår det svenske rigtigt, så mener du at manchego er en gedeost (getost) men jeg tror altså at det er en fåreost. Jeg ved dog ikke hvor stor forskel der er på fåre- og gedemælk, men synes heller ikke at manchego smager af ged. :-)

    Hannah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Du har så rätt så, tack! Har nog sett det som samma sak, men det är det ju så klart inte. Jag föredrar i alla fall fårost!

      Kram kram

      Radera
  2. En till kålmask här!
    Jag varken äter praliner eller julstökar... så undrar vad jag gör egentligen?

    SvaraRadera
  3. Svartkål är riktigt hett har jag hört! Kram!

    SvaraRadera
  4. Grön eller svartkål ihop med ost i paj är en ljuvlig kombo! Jag har julstökat väldigt lite i år. Jag har inte haft någon lust och inte heller något behov eftersom vi inte heller haft några glöggkvällar inbokade. Och visst är det rätt skönt! Kramar.

    SvaraRadera
  5. Detta låter ljuvligt gott alltså! Jag minns inte att jag har testat svartkål men all annan kål är ju så god :) Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.