tisdag 16 december 2014

KOKA JULSKINKA I SLOW COOKER


I söndags började julmyset på riktigt i vår familj. Då köptes och kläddes granen och det samtidigt som julskinkan kokade. Lite tidigt kan kanske tyckas, men jag tycker att tiden före jul är den bästa. Det gäller att njuta.

Skinkan hade jag, som tidigare år, köpt på Gårdsbutik Thuresson. Man är där tvungen att förboka sin skinka, så populära är de. Har man tur kan det vara så att någon glömmer att hämta ut sin skinka, som då kommer ut till försäljning. 

Tidigare år har jag ugnsbakat skinkan, men i år använde jag alltså min slökokare. Har ingen Crockpot utan en RusselHobbs, men det fungerar minst lika bra. 

Jag googlade efter recept och hamnade då hos min bloggkollega Ann-Sofi med bloggen Matsafari. Ann-Sofi är en skojsig brutta som varje fredag bjuder sina instagramföljare på fredagsfräckisbilder. Bilder som jag ibland undrar var hon hittar...

Julskinka i slökokare
1 rimmad julskinka ( ca 2-3 kg)
2 lagerblad
1 gul lök
10 svartpepparkorn
10 vitpepparkorn
vatten så det täcker skinkan
0,5 tsk salt för varje liter vatten


Skölj skinkan i kallt vatten. Lägg skinkan med svålen uppåt i slökokaren. Lägg ner pepparkorn, grovt hackad lök och lagerblad. Häll på vatten så det täcker skinkan och lägg i salt. Koka sedan på låg temperatur i ca. 7 timmar. Allra bäst är det att använda stektermometer och ta ut skinkan när den har en innertemp på ca. 70 grader. Tappa därefter ur skinkspadet och lyft ur skinkan. Låt den svalna.

Vill man så kan man gå in på Ann-Sofis blogg och söka efter det här skinkreceptet. Hon gör där nämligen en örtig griljering a la Ernst. 

Jag däremot körde på en klassisk senapsgriljering.

Senapsgriljering
4 msk senap
1 st äggula
1/2-1 msk honung
1/2-1 tsk potatismjöl (gör den tjockare)
ströbröd

Rör ihop senap, honung, äggula och potatismjöl. Smeta ut över den avsvalnade skinkan. Strö över ströbröd. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca. 10 minuter. 






Ha en fortsatt härlig vecka!

//Malin


4 kommentarer:

  1. haha! Ja ibland undrar jag själv var jag får allt i från! Men det är så många som gillar det där inslaget så det är omöjligt att lägga av:)

    Tack för länkningen sötnos! Visst blev det bra att slänga skinkan i pottan! Förstår inte hur jag har klarat mig utan en sådan!

    Ha det gott!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Det är med skräckblandad förtjusning jag läser hos Ann-Sofie, haha! Jag har faktiskt köpt en färdigkokt, men eftersom vi kör med kalkon och vegetarisk skinka utan rumpa så kan vi inte fixa våra i pottan. Allt annat får gå i pottan, haha! Kram!

    SvaraRadera
  3. Hennes fredagsfräckisar får mig ibland att både sätta drickan i halsen och tappa hakan, ha ha...
    Jag har aldrig tillagat en egen julskinka och de senaste åren har vi inte ens griljerat någon skinka. Vi äter en hel del skinka, men långt ifrån en hel skinka så jag köper lite i taget i charken. Inte lika stämningsfullt dock... Kan tänka mig att skinka blir extra god i en slow cooker.
    Ha en fin helg! Kramar!

    SvaraRadera
  4. Hej hopp, här har vi redan satt i oss fyra (!) julskinkor! Jajamensan, du läste helt rätt. Kan kanske ha något lite med att göra med Håkans jobb... fast dom har inte varit så stora, runt 1½ kilo och vi började riktigt tidigt:) Perfekt att ha som pålägg är det ju också.
    Ernst griljeringsröra testade vi också att göra och den var verkligen god, men i år har det blivit senapsvarianten de gånger vi griljerat, för det gör vi inte så ofta.

    Ha en finfin helg, kära du
    Kramar

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.