lördag 27 december 2014

FÖRSLAG PÅ FÖRRÄTTER TILL NYÅR

För tredje året i rad drar vi till Ludvika över nyår. Vår förhoppning, även detta året, är att vi ska kunna åka lite skidor i Romme eller Säfsen. Förra året var det helkört, inte mer snö där än här hemma. I år finns det chans, snökanonerna går för fullt och 5 backar är öppna just nu. Blir det ingen skidåkning så blir det bra det också. Vi ska umgås med vänner, spela spel, äta och dricka gott i flera dagar. Ska bli tokmysigt!

Nyårsmenyn är inte klar. Har haft fullt upp med jul, stugan och andra bjudningar. Men mat blir det och gott kommer det att bli. Köttet är i alla fall redan köpt, och det på Gårdsbutik Thuresson så klart. I år blir det hel ryggbiff. 

Även om inte vi bestämt vår meny så tänkte jag idag ge er förslag på olika förrätter passande för en nyårsmeny. Jag gillar mat som är god men som inte tar hela dagen att förbereda. Finns dåligt med tid för det i mitt liv. Hoppas ni kan hitta något som faller er i smaken. 




Ädelost- & päronsallad med parmesanbröd - en riktig favorit och något jag kan äta mig mätt på.

Smördegspizza med mozzarella, serranoskinka och ruccola - Dessa småpizzor kan varieras i oändlighet. Även goda vegetariska med mozzarella, tomat och färsk timjan. 



Bresaola med Vik-vila-bröd - Brödet bakar jag ofta vid bjudningar. Blir ett luftigt bröd som alltid uppskattas. Passar utmärkt till bresaola på ruccolabädd.




Sparris med mozzarella, parmaskinka och semitorkade tomater - Förra årets förrätt, även då i stugan i Ludvika. 



Bruschetta med god topping - En god bruschetta är svårslagen. Passar utmärkt med ett kallt glas bubbel. I samma inlägg hittas finfina snacks också passande för nyår. 




Detta var alltså några förslag på förrätter för nyår. Under etiketten "förrätter" hittar ni fler, 31 stycken förslag för att vara mer exakt.

God fortsättning!

//Malin



1 kommentar:

  1. Kanoners! Jag håller på att fila på min (andra) nyårsmeny. Den får absolut inte ta lång tid att förbereda eller tillaga för jag måste få tid över för annat hemma. En liten kille vill göra om sitt rum, vilket jag har tänkt vi ska hinna med på lovet.
    God fortsättning vännen! Kramar!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.