måndag 15 september 2014

VÄLMÖRAD RYGGBIFF MED PRIMA TILLBEHÖR


Jag älskar finkött, verkligen ÄLSKAR finkött. Men som sagt inte vilket kött som helst, det är svenskt finkött som gäller och gärna från Gårdsbutik Thuresson i Bölse utanför Glommen. Köper jag kött där så vet jag att köttet är närproducerat och av hög kvalitet. Jag kan dessutom köpa närproducerade grönsaker och massa annat gott. Det enda jag saknar där är lokalproducerat rödvin. Får nog kolla om det går att lösa...

Den här gången valde jag välmörad ryggbiff, hur gott som helst. Blev ingen grillning ute, utan använde mig av en grillpanna och ugnen. Rumsvarma biffar som saltades och pepprades och bryntes i grillpanna, sedan in i ugnen på 130 grader tills köttet får en innertemperatur på 55 grader. Låt köttet vila i folie en kort stund innan servering. 

Jag vill ha rosa kött, perfekt stekt. Ger inte mycket för överstekt torrt nötkött. Då kan jag lika gärna köpa fläskkött, som är billigare och som behöver vara genomstekt. Så det så!

Som tillbehör gjorde jag ugnsbakad blomkål, parmesankål och kantarellsås. Gott som tusan alltsammans! 

Ugnsbakad blomkål
1 blomkålshuvud
Smaksatt vitlöksrapsolja från Gunnarshög
Örtsalt från Kosters trädgårdar

Dela blomkålen i bitar och ringla över olja. Salta blomkålen och ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 30 minuter. 


Kantarellsås
4 dl kantareller
1 dl vitt vin
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 tsk soja
salt & peppar

Fräs svampen i smör, riktigt smör. Tillsätt vinet och låt koka ner i några minuter. Tillsätt 2 dl grädde, créme fraiche och soja och låt såsen puttra vidare "en stund". Smaka av med salt och peppar och späd med mer grädde om det behövs. Det ska bli en krämig sås, som knappt ska gå att hällas.




Parmesankål
225 g grönkål (Icas färdiga påsar)
2 vitlöksklyftor
1 dl riven parmesan
1/2 dl solrosfrön
salt & peppar
smör

Rosta solrosfröna lätt i torr stekpanna. 
Fräs kålen i smör och pressa i vitlök. Fräs till kålen börjat bli krispig. Smaka av med salt & peppar. Blanda ner hälften av osten och strö resten över kålen vid servering. Strö även över de rostade solrosfröna. 


Nackdelen med att skriva blogginlägg sent på kvällen är att jag alltid blir så hungrig. En liten köttabit så här på kvällningen hade inte suttit fel, men får väl vänta in frukosten helt enkelt.





//Malin





2 kommentarer:

  1. gahhhh ser urgott ut, finkött sötis! Vad är fulkött ; ) korv? : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Älskar också finkött! Nu blev jag så sugen på svampsås också fast jag sitter och precis har ätit middag...

    Ska testa pajen i förra inlägget då jag älskar kål och inte är nån fan av pajskal!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.