onsdag 17 september 2014

GLUTENFRIA SESAMFRALLOR


Nybakade frallor är gott, vare sig de är glutenfria eller vanliga mjölfrallor. Först doften när frallorna bakas i ugnen och sedan smaken. Nybakad fralla med smör som smälter, inte mycket mer än det behövs. 

En fördel med bakpulverfrallor är att de blir klara snabbt, inga långa jäsningstider. Du har färdiga frallor klara på mindre än en timme, vilket är perfekt för mig på onsdagar då jag skjutsar Ella till gymnastik och efter det skjutsar mig själv till träning.

Glutenfria sesamfrallor, 6 st
50 g smör
2 ägg
1 dl créme fraiche
3/4 dl vispgrädde
3/4 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
2 msk fiberhusk
sesamfrön

Vispa samman rumsvarmt smör, ägg, créme fraiche, grädde salt och bakpulver. Blanda i resten av ingredienserna. Låt smeten stå och svälla i ca. 5 minuter. 

Forma till bullar och strö över sesamfrön. Blöt händerna lite så går det lättare att forma fina bullar. 

Receptet är ursprungligen från boken Jills mat efter säsong, men jag har gjort några småförändringar eftersom jag inte hade allt hemma.





//Malin



2 kommentarer:

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.