fredag 25 juli 2014

VINTIPS



Snabba och korta inlägg på bloggen är min melodi just nu, men det är alltid något. Ni får ju bevis på att jag lever i alla fall och vill ni hitta recept så kan ni söka på gamla godingar. 

I dag vill jag bara tipsa om ett riktigt bra rosévin. Rosé är en favorit nu på sommaren, rosé och bubbel är det som gäller. Det går inte lika mycket rödvin när det är så här varmt. 

Vinet fick jag rekommenderat för mig av en riktig vinkännare. Mikael Christiansson heter detta ess och tillika utflyttad falkenbergare, och tänka sig att han provar ett hundratal viner varje månad och är en av Sveriges främsta vinprovare. 2011 blev han utnämnd att ha årets näsa, det ni!  Nästan så jag blir lite avundsjuk...

Mikael både skriver på och är initiativtagare till Popit.nu, en sida där man kan hitta recensioner på både restauranger och dryck. En sida att bokmärka alltså. 

Vinet Mikael rekommenderade är alltså Rosé Bonbon med nr. 99075 på Systembolaget. Ett populärt vin så kan vara läge att lägga en beställning. 

Vinet är ljust till färgen, riktigt ljust, men med mycket smak. Ett lättdrucket vin med både god smak och doft. Känns nästan som jag inte vill dricka annat än det här vinet nu, lite jobbigt faktiskt. 

Så här beskriver Mikael vinet. 

"Côtes de Provence, Domaine des Diables - Stor, karaktärsfull och aromatisk doft av smultron, rosenblad, litchifrukt och friska örter i en helt egen stil, en BonBon-stil. Smaken är generös och balanserad med frisk syra och solvarm frukt. Lång och elegant eftersmak med ett gräddigt avslut. Lika klunkvänlig som matvänlig"

Så se nu till att testa detta vinet, köp en extra flaska och ge till en kär vän. Min adress är Glumstensvägen 25 i Glommen...


Ha en fortsatt ljuvlig sommar!

//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.