tisdag 11 mars 2014

MOZZARELLAFYLLD BACONFYLLD LAXFILÉ OCH TVÅ SORTERS KALLA SÅSER

På lunchen i dag åt jag stekt makrill i skolan. Det var riktigt gott! Tycker att fiskrätterna är den bästa maten som serveras i skolmatsalen faktiskt. Salladsbordet är bra det också, så det blev en bra måltid. 

På vägen hem från jobbet åkte jag inom Falkenbergs Lax. Ni som följer mig på Instagram har säkert sett läskande bilder därifrån. Där finns så mycket gott, både färsk fisk och lagade rätter perfekta för luncher och kvällsmiddagar. 

Till fredagar kan man beställa deras Helgkasse med 2 förrätter, varmrätter och desserter för endast 299kr. Populärt är också deras tapas från havet. Så mycket gott, det var bara svårt att välja bland allt. 



Har ni vägarna förbi så tycker jag absolut att ni ska åka förbi. 

I dag köpte jag benfri laxfilé till middagen, ett säkert val. Kanske lite trist, borde kanske testa en annan fisk en annan gång. Men så länge man får i sig fisk så är det ju bra i alla fall. 

Laxen både fyllde och lindade jag in och det blev så gott så! Till laxen serverade jag sparris och två kalla såser.




Mozzarellafylld & baconlindad laxfilé
1 kg laxfilé
1 paket bacon
2 mozzarellabollar
Jamie Oliver´s Thyme & Bay Salt (örtsalt)

Dela laxen i 5 bitar. Skär en skåra i varje laxbit, inte helt igenom. Fyll skåran med mozzarellaost och linda sedan varje laxbit med två baconbitar. Krydda med JO´s salt eller annat örtsalt. 

Ställ in i ugnen på 175 grader i ca. 25 minuter, eller till laxen når 58 grader i innertemp. 




Den här såsen gör alltid mamma till lax. Hon höftar ju med ingredienserna, så det var inte helt lätt att få den att smaka som hennes. Jag tycker dock att den blev bra den här också. 

Kall majonnäs- & dillsås
2 dl vispgrädde
6 msk Hellmann´s majonnäs
3 tsk fransk senap (eller vanlig söt senap)
salt 
hackad dill

Vispa grädden lätt och blanda ner majonnäs. Tillsätt senap och hackad dill. Smaka av med salt. 































Den här såsen höftade jag själv ihop. Citron och lax passar ju väldigt bra tillsammans, så såsen blev smarrig tycker jag.

Citron- & basilikasås
2 dl créme fraiche
2 msk majonnäs
1/2 citron, skal och saft
färsk basilika
1 vitlöksklyfta
salt & svartpeppar

Blanda samman créme fraiche och majonnäs. Tillsätt finrivet citronskal och pressa i citronsaften och vitlök. Finhacka basilika och vänd ner i såsen. Smaka av med salt och peppar.



Hoppas att resten av veckans väder blir lika fint som dagens väder, underbart! 


//Malin







5 kommentarer:

  1. Oh, vad härligt det ser ut! Jag tycker om kombinatinen av fisk och bacon!

    SvaraRadera
  2. Mmm och allt blir godare med bacon, inte sant:)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag hittat många laxrecept som jag vill testa. Sparar det här också. Det är ju med bacon :-) Och så ska jag fortsätta att satsa på bra kvalitet när jag köper fisk. Jag tror att det är helt avgörande för att lyckas med smaken.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Lät jättegott! Har varit lite trött på lax ett tag men nu är jag tvärtom sugen igen! Så bra det där lät med den där helgkassen till det priset!

    Ha en fin torsdag! Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Det syns lång väg att det där är ett shoppingställe för mig! Bara en massa godsaker!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.