söndag 8 december 2013

LASAGNE - ETT SÄKERT KORT



När jag köper köttfärs brukar jag köpa 2 kg åt gången och dela upp i två delar. Jag har alltid köttfärs i frysen, det går snabbt att tina upp och det finns mycket gott att göra med det. Lasagne är en favorit bland köttfärsrätterna, riktigt gott!

Jag har slutat med bechamelsås och tar i stället en cream frache-blandning med riven ost. Tycker det blir mycket godare. 

Köttfärssåsen till lasagnen blir olika från gång till gång. Beror lite på vad jag har i kylskåpet. 

Lasagne
1 kg nötfärs
1 gul lök
1 solo vitlök
1 burk finkrossade tomater (Gärna Mutti)
3 msk tomatpuré
3 msk kalvfond
1 msk balsamvinäger
1 msk kinesisk soja
1 dl vatten
salt & peppar

ca. 9 st lasagneplattor

4 dl cream fraiche
1 dl matlagningsgrädde
4 dl riven parmesanost
salt & peppar

Skala och hacka lök och vitlök, fräs mjuka i smör. Lägg i färsen och stek den under omrörning så den smular sig. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, soja, fond, vinäger och vatten. 
Låt småputtra i ca. 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. 

Blanda cream fraiche, grädde och 2 dl av den rivna osten. Smaka av med salt och peppar. 

Börja med ett lager köttfärs i en ugnsform, därefter cream frache-blandning och lasagneplattor. Varva detta och avsluta med cream fraiche-blandning. Strö över 2 dl riven parmesanost på toppen. 

Ställ in i ugnen på 225 grader i ca. 25-30 minuter. 






Ha en riktigt bra vecka!

//Malin


2 kommentarer:

  1. Smart där att ta creme fraiche istället. Själv brukar jag använda turkisk yoghurt och riven ost. Och lasagne var evigheter sedan jag åt. Det är ju bland det bästa som finns.

    SvaraRadera
  2. Lasagne är verkligen ett säkert kort och en storfavorit! Balsamico är ju så gott i köttfärssåsen - det har jag glömt av lite grand. Måste komma ihåg det till nästa gång. Jag har också lagt av med bechamelsåsen. Blev sugen på att testa med yoghurt som Ann-Sofi skriver om!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.