torsdag 26 december 2013

FÖRRÄTT SOM PLATSAR PÅ NYÅRSAFTON - PÄRON- & ÄDELOSTSALLAD MED VALNÖTTER




Jag tror att det just i detta nu är många som sitter och spånar på nyårsmat. Det gör jag i alla fall. Har inte haft tid innan nu, för då har det varit annan mat som skulle planeras. Man får liksom bocka av ett gille i taget. 

Vi hade en stor baluns här hos oss i går kväll. 8 vuxna och 8 barn för att vara exakt. Tror knappt vi haft så mycket folk på en och samma gång i vårt lilla hus. Men finns det hjärterum... som det så fint heter. 

Förrätten jag bjöd på hade jag gjort tidigare, men lade den här gången till valnötter. Jag kan verkligen rekommendera det här. Så attans gott och förskräckligt lätt att laga. 

Päron- & Ädelostsallad med valnötter 4 pers 
1 påse ruccola
140 g Kvibille Ädelost
3-4 päron
1/2-1 msk socker
smör
1 dl valnötter
100 g parmesanost
6 skivor rostebröd
olivolja

Ställ fram osten i tid, så att den blir härligt mjuk. Skala och skär päronen i bitar. Stek päronen i smör och strö över socker. 
Lägg upp ruccola på ett stort fat, lägg på skivad ost och de stekta päronen. Strö över hackade valnötter på toppen.




Ringla olivolja över bröden och toppa med riven parmesan. Gratinera i 175 grader tills osten fått bra med färg. Dela bröden diagonalt och placera på tallriken runt om salladen. 



I dag ska jag bara slappa hela dagen. Inga måsten alls! Har tänkt planera nyårsmaten, läsa i mina nya böcker och dricka lite och äta en bit finchoklad. I kväll kommer mor och far för att äta rester från i går. Blir nog en attans så bra dag det här!




//Malin





4 kommentarer:

  1. Vilken god förrätt, har inte börjat tänka än på nyår tack för tipset:)
    Ha en riktigt bra dag
    kram

    SvaraRadera
  2. Ja fy, jag har börjat planera nyårsmaten så smått idag, tycker inte det är särskilt kul alls om jag ska vara ärlig. Många viljor, höga krav (mest från mig själv i och för sig) och en förutbestämd bild av vad nyårsmat är... Förrätt är svårast, när folk varken tycker om fisk, skaldjur eller ostar. Då blir det mest grönsaker kvar :p Den här salladen låter väldigt god dock, men det r bli en annan gång än på nyår ;) Ökat man på mängderna och adderar lite lufttorkad skinka eller något blir det ju en hel middag!

    SvaraRadera
  3. Det där lät super! Vattnas i munnen på mig! Dags att fixa frukost!

    En god fortsättnig önskar jag dig! Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Ost och frukt! Yammi yammi!! God fortsättning förresten!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.