tisdag 2 juli 2013

ROSENBRÖD


Inte mycket som slår nybakade frallor med smör och ost, eller som i kväll då jag även åt med jordgubbs- & rabarbermarmelad. En marmelad som jag för övrigt säljer i Annies Stuga...

Bröden är lättbakade och tar allt som allt cirka 1 timme att baka. Det har man tid med och det smakar så mycket bättre än köpebröd. Sedan är det detta inget nyttigt bröd, men desto bättre för själen och den skas också tas hand om. Så det så! 

Rosenbröd
50 g jäst 
5 dl mjölk 
2 msk rapsolja 
2 tsk salt 
12-13 dl vetemjöl 
1 ägg till pensling 

sesamfrön eller vallmofrön

Smula ner jästen i en degbunke (hushållsassistent). Värm mjölken fingervarm och häll över jästen och rör runt jästen lösts upp. Tillsätt olja, salt och mjölet lite i taget tills degen släpper från kanterna. Var försiktig så du inte tar för mycket mjöl, med risk för torra trista bullar.
Låt jäsa under bakduk i ca. 30 minuter. Baka ut till runda bullar och låt jäsa ytterligare 20 minuter.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över sesam- eller vallmofrön. 
Värm ugnen till 250 grader och baka dem i ca. 10 minuter.




Man kan ju så klart ganska så lätt göra sin egen jordgubb- & rabarbermarmelad, men om man inte orkar så kan man alltid komma till Annies Stuga i Glommen.

Därefter är det bara till att njuta!


//Malin

Ps, I kväll ska jag titta på Morden i Midsomer, och jag längtar. Förra veckan tittade jag i efterhand på SVTplay, funkar det också men inte riktigt lika bra. Barnen ska ligga nedbäddade och tekoppen ska vara upphälld. Vardagslyx! Pöss!



4 kommentarer:

  1. Så fina bröd och gott med marmelad och ost på :) Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det var verkligen mysigt att träffa lilla söta Sofia, så kul med alla möten och nya bekantskaper som bloggandet ger ;) Vad goda frallorna såg ut, jag är lite halvkass på att baka matbröd - men ska prova några recept hos dig. Det kanske funkar ;)

    Kram Ullis....och leopardbrallorna hittade jag på H&M.

    SvaraRadera
  3. fina bröd mums med marmelad : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Nybakade frallor är grymt gott..

    Morden i Midsomer har jag alltid kollat på, men helt plötsligt känns det lite uttjatat...kanske bara jag som tycker så,...haha...men det är också fel kommissarie nu för tiden... Önskar att jag inte tyckte det för det är så förknippat med sommar annars... Men men just nu går en bra bok före Barnaby!

    Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.