lördag 13 juli 2013

JORDGUBBSKAKA


Mitt insnöande har nu gått från rabarber till jordgubbar. Nu frossar jag i de röda små herrarna, både i bakverk och helt naturella. Jordgubbar och keso är lite av en favorit också, men den rätten kräver ju inget recept.

Förra lördagen serverade jag den här bjudkakan i butiken. Den uppskattades verkligen av kunderna. De senaste dagarna har för övrigt varit väldigt bra dagar i butiken, vilket jag inte trodde. Tänkte nog att alla var så svältfödda på sol att de inte lämnade trädgården. Men se där hade jag fel, som tur var. Många har kommit förbi och fikat och shoppat. Nu pågår ju Kräftfestivalen för fullt, vilken också medför ökat kundantal. Härligt! 

Jordgubbskaka
1 liter jordgubbar
200 g smör
4 dl socker
2 dl ljust muscovadosocker
4 ägg
5 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175°C.
Smöra två runda bakformar med löstagbar botten. Strö lite kokos i formarna. Eller gör kakan i en långpanna, ca 30x40 cm.
Smält smöret. Vispa ihop socker, muscovadosocker och ägg i en bunke. Rör försiktigt ner mjöl och vaniljsocker. Tillsätt smöret och rör till en jämn smet. Skär hälften av jordgubbarna i skivor och blanda ner i smeten. Häll i formarna.
Fördela resterande jordgubbar över smeten.

Grädda mitt i ugnen ca 40-45 minuter. Låt svalna. Sikta över florsocker innan servering. 

Receptet hittade jag på Ica.se, det innehöll då även rabarber.



Ha en underbar dag i solen!

//Malin


9 kommentarer:

  1. Så kul med ökat kundavtal. Jag hoppas att jag någon gång har möjlighet att besöka din butik och smaka på dina kakor :) Kram

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med stor kundkrets! Själv hade en lunch café i många år i Göteborg.

    Hälsningar från Polen/ Gosia

    SvaraRadera
  3. Kräftfestival - det låter som en festival för mig det!
    Kul att kunderna droppar in trots strand-väder.

    Jag frossar också i jordgubbar, mest naturella i yoghurt. Mums!

    SvaraRadera
  4. Låter ljuvligt gott, klart du lockar kunder när du serverar sådana godsaker! Det är verkligen så kul att affären går bra och att du har många kunder, vi är så glada för din skull. Och att du kan ta en lur på solsängen mellan varven låter ju inte helt fel:)

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Självklart ska man frossa i jordgubbar nu när dom finns!! Kakan låter jättegod!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så roligt att butiken går bra. Men du har väldigt fina saker också, och en inspirerande miljö att handla i.

    Jag äter nästan aldrig jordgubbar och nu när vi bara är två vuxna i hushållet blir det inte mycket bakat. Däremot kokade jag hallonkola igår. Somrigt också på nåt vis.

    Imorgon är min lyckodag. Hoppas att du/ni får en trevlig vistelse på Strandbaden före det. Kram!

    SvaraRadera
  7. Mmm...så gott med jordgubbar i bakverk! Jag bakade muffins med färska jordgubbar och rabarber! :)
    Ha en toppen dag!
    kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  8. Hej Malin!

    Jag trodde också folk var svältfödda på sol och bara ville vara på stranden när den kom fram men de soligaste finaste dagarna förra veckan var det också mest folk i butiken, alltså tvärtemot vad jag trodde....

    Har du regelbundna öppettider eller du gör lite som du känner... Har ju förstått att du har semester också!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  9. Jordgubbar är riktigt gott i mycket vilket super bär:)
    Kul med butiken synd att jag inte har vägarna förbi då skulle jag titta in.
    Ha det gott

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.