måndag 29 juli 2013

BÄSTA HÖGREVSBURGAREN EVER MADE IN MANNAMINNE


Nu är vi tillbaka till det där med favoritmat. För dagens recept tillhör verkligen topplistan "all time high". Vi brukar göra hemmagjorda burgare, men det har då varit burgare gjorda av redan mald nötfärs. Efter jag tittat på Mästergrillarna på TV4 blev jag galet sugen på att göra egna högrevsburgare med egenmald färs gjord av högrev från Thuressons

Jag köpte på mig en rejäl bit kött, närmare bestämt 3 kg finfin högrev, sedan var det att ta fram köttkvarnen och sätta i gång.


Köttfärsen lade jag bara lite lätt tillrätta på plastfolie. Inget blandande eller mixade alls, utan bara högrevsfärs rakt igenom. Luftigt och fint blev det. Alltså inga kryddor, inget salt, inget ägg, bara färsen. Färsen formade vi sedan till tjocka korvar i plastfolie. 

Jon Widegren, som var gästdomare i Grillmästarna, är en hamburgerguru som ätit sig igenom USA i jakten på den perfekta burgaren. Det tog honom 6 veckor och 64 hamburgare att hitta den. Han har också skrivit en kokbok "Flippin burgers" och dessutom öppnat en hamburgerrestaurang i Stockholm, som heter just "Flippin burgers". Boken har jag precis tryckt hem på Adlibris



Flingsalt och kambodjansk svartpeppar var allt vi hade på burgarna. Vi vägde burgarna och varje vägde ca. 170 g. 



Som hamburgerbröd körde jag med foccacia. Ett säkert kort, som jag använt flera gånger tidigare. 

Foccacia (Jag dubbalde receptet)
25 g (1/2 pkt) färsk jäst
3 dl ljummet vatten
0.5 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special
olivolja och flingsalt till plåten och utbakning. Jag använde mig av Gunnarshögs rapsolja smaksatt med vitlök. 

Gör så här
1. Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke eller en hushållsassistent.
2. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter.
3. Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 35 minuter.
4. Sätt ugnen på 220 grader, varmluft.
5. Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar, knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten.
6. Platta ut degarna tills de är cirka 1-2 cm tjocka och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter.
7. Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt. Vill du ha annat än salt på brödet ska du lägga på det nu också. 
8. Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter.



En äkta burgare kräver goda tillbehör. Valde bacon, ananas, sallad, tomater, rödlök, smakrik ost (Inköpt på Thuressons men som jag har glömt namnet på), ugnsrostad potatis och hemmagjord hamburgerdressing. 

Hamburgerdressing
1 dl creme fraiche
1/2 dl majonnäs
1/4 dl chilisås 
1/4 dl ketchup
1/2 dl bostongurka
1/2 tsk senap
Santa Maria Chiliexplosion
flingsalt & svartpeppar


Blanda samman creme fraiche, majonnäs, chilissås, ketchup, bostongurka och senap. Smaka av med salt, peppar och chiliexplosion. 



Allt blev så gott, kan nästan inte i ord förklara hur gott. Alltså tänkt den bästa burgaren ni ätit och fyrdubbla smakerna. Ungefär då börjar ni närma er resultatet. Jag kan inte annat än att rekommendera er att testa detta hemma. Köp fint kött, mal det och gör era egna hamburgare. Ni kommer inte att återgå till köpeburgare efter det, jag lovar. 



//Malin


4 kommentarer:

  1. Det ser sjukt gott ut! Hur gärna jag hade velat smaka en sån burgare!

    Dags att fixa lunch här!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Oh my! Ser fantastiskt gott ut Malin! Hade jag haft en köttkvarn hade jag provat meddetbums, men får låna mammas vid tillfälle istället. Kram

    SvaraRadera
  3. En gång, i ett större kök, ska jag skaffa köttkvarn. Du lockar med burgare, Mårtenssons med korv och ja... Jag kan ju inte låta bli hur länge som helst :)

    SvaraRadera
  4. Nu snackar vi riktig hamburgemiddag!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.