måndag 8 april 2013

UOVA IN PURGATORIO BOLOGNESE - ÄGG I SKÄRSELDEN


Ägg och köttfärs är något vi alltid har hemma. Köttfärs är smidigt och det går oftast snabbt att tillaga, med vissa undantag (läs Jamie Olivers lasagne). Ägg är överlevnadsmat som vi inte klarar oss utan.

Den här rätten gick hem hos alla i familjen, även om inte alla åt allt rätten hade att erbjuda. Jag åt det ni ser på bilden, Lars åt det på bilden plus spagetti och barnen åt köttfärssåsen med spagetti och undvek äggen. Men alla var nöjda, vilket inte händer allt för ofta nu för tiden.

Uova in purgatoria, betyder ägg i skärselden på italienska. Målande beskrivning med andra ord, men jag kan förstå liknelsen. 1/2 tsk sambal oelek hade nog gjort susen i såsen, men fick skippa det för barnens skull.

Uovo in bolognese
500 g köttfärs
1 lök
250 g körsbärstomater
1 burk finkrossade tomater (Mutti)
2 msk tomatpuré
2 msk ketchup
1 msk kalvfond
salt & svartpeppar
parmesanost
5-6 ägg

Fräs köttfärs och lök i smör. Dela tomaterna i två delar och blanda ner i köttfärsen tillsammans med tomatkrosset. Tillsätt sedan tomatpuré, ketchup och fond. Låt allt putta samman i ca. 5 minuter. Smaka av med salt och peppar. Gör små utgröpningar i köttfärsen och knäck i ett ägg i varje håla. Sänk värmen lite och sätt på ett lock. Låt det hela stå så tills äggen stelnat. Ni bestämmer om ni vill ha lös- eller hårdkokta ägg. Håll koll!
Vid servering strös riven parmesanost över och serveras gärna med rostad bröd eller bröd efter smak. Enligt receptet kan oliver passa bra att ha till.

Jag hittade receptet hos Helena, men gjorde några små förändringar med tomaterna. Helena hittade i sin tur receptet i en folder från Svenska ägg



Detta var verkligen en rätt för mig, riktigt gott var det! Jag kommer absolut att laga den igen. Har tidigare gjort en liknande rätt, men då en helt vegetarisk Frita. Här hittar ni det receptet. 




//Malin



7 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut! Ha en fin dag fina Malin, kram!

    SvaraRadera
  2. Det ser fantastiskt gott ut - helt i min smak. Trodde att skärselden skulle innebära att den röda såsen var het som helvete :-) Kanske duttar jag i lite sambal oelek... Tack för kanoninspiration!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Så gott! Min mage hamnar ofta i skärselden då jag äter ägg, men det rä det värt. Jag tål det inte så bra efter att ha tagit bort gallan... Man kan ju variera en sån här rätt i det oändliga. Bra att alla får äta det man tycker om. Då ökar chanserna att de äter mer och mer i framtiden. Ja, kanske inte för Lars, hihi! Men han verkar ju inte så kinkig med maten...

    Jag ser att också du får sådana där tråkiga kommentarer av "anonym". Hur gör man för att slippa dem??? Kram!

    SvaraRadera
  4. Den vegetariska fritan minns jag väl! Spännande namn i skärselden... :) Kram!

    SvaraRadera
  5. Det lät spännande, jag tröttnar aldrig på köttfärs! Och ägg har man ju som sagt alltid hemma!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Åh, det är ju som godaste cocotter ju! I sparahögen åker den direkt!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Det är så vansinnigt gott att steka/halv pochera ägg i en rätt sådär! Måste tetas! :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.