tisdag 9 april 2013

SPRÖDA MANDELKAKOR MED KOLAKRÄM


Har snöat in mig på småkakor för tillfället. Det är faktiskt väldigt behändigt. Lätt att äta och smidigt att baka. Variationerna är oändliga dessutom. Jag gillar mördegskakor och sedan olika smaksättningar till det. Perfekt bjudfika i butiken. 

Helgen som var bjöd jag på de här godbitarna. De smälte i munnen, riktigt goda! Resterna fick kollegorna smaka på jobbet i dag.

Mandelkakor med kolakräm
200 g smör
1 dl potatismjöl
4 dl mjöl
1 dl socker
125 g flagad mandel

Mixa samman alla ingredienser i en matberedare till en deg
Forma två längder, ca. 5 cm i diameter. Lägg i frysen en stund, gör det lättare att skära fina skivor. Skivorna ska vara ca. 4-5 mm tjocka. Lägg ut på bakplåtsklädd plåt. Grädda på 200 grader i ca. 7-8 minuter.

Kolakräm
1 dl vispgrädde
1 dl socker
1 msk sirap
1 1/2 tsk kakao
1 msk smör

Blanda alla ingredienser, utom smöret i en kastrull. Låt blandningen koka kraftigt i ca. 6 minuter. Kokar den för kort stund, blir kolakrämen för lös. När den svalnat något blandas smöret i, rör tills smöret smält. Krämen behöver svalna ytterligare lite till innan kakorna läggs samman två och två med krämen emellan.




//Malin


10 kommentarer:

  1. Nästan som en svenska variation på macarons:) Låter supersmarrigt med lite fyllning !
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Ser smaskens ut. Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Vilka fina och jag kan se hur goda de är! Kram

    SvaraRadera
  4. man riktigt ser hur goda de är gahhhhhhhhhhhhhh kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Men mums så gott,man blir verkligen fikasugen!!
    Duktig du är!!
    Kram
    Tiina

    SvaraRadera
  6. Jag är långt ifrån ett kakmonster men oj, så goda dessa kakor verkar! Och du tycker att det är lätt att göra... Ja, ja. Vi är alla olika och har olika talanger. Min är inte att baka kakor - bra då att det finns andra som du :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Catrin Bengtsson10 april 2013 kl. 13:21

    Ser gott ut ! Testade att laga "ägg i skärselden" igår. Den va riktigt god. Inte sista gången den tillagas i vårt kök. Tänkte också meddela att tvålen jag köpte hos dig är helt fantastiskt bra! Man blir så mjuk så man behöver inte ens smörja in kroppen efter dusch. Den kan du verkligen rekommendera till andra kunder (för du hade väl inte testat den själv om jag minns rätt...;)). Ha det gott ! Kram Catrin

    SvaraRadera
  8. Oj, oj, oj, vad du frestas! De ser helt underbara ut! Kan tänka mig att smakar otroligt gott! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  9. Jag äter hellre småkakor än tårtor och andra bakverk. Har alltid varit galen i småkakor, så pass att mamma brukade skämmas på kalasen för mig. Dessa låter tokgoda!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.