onsdag 13 mars 2013

JAMIE OLIVERS LASAGNE - HAN KAN HAN!


I morse tog jag fram köttfärs ur frysen utan att ha en tanke på vad jag skulle laga. Tänkte att jag hade hela dagen på mig att grunna ut något gott. Hade det varit innan jag började blogga, hade jag med säkerhet slängt ihop en köttfärssås. Men nu blir det lite annat. Känner oftast att jag vill laga något jag inte gjort tidigare, eller åtminstone inte lagat på länge. 

Under dagen bestämde jag mig då för att laga lasagne enligt Jamie Olivers recept. Ett recept som florerat flitigt på matbloggar de senaste månaderna, bland annat hos Mårtenssons Kök och Två små kökJag har tidigare lagat enligt ett annat lasagnerecept av den nakna kocken. Något de båda har gemensamt är att de inte innehåller någon bechamelsås. I stället använder man creme fraiche som sås. Saknar inte bechamelsåsen kan jag meddela er. Riktigt gott så skippa den vita såsen i era framtida lasagner.


Lasagne enligt Jamie Oliver
600 g köttfärs
1 pkt bacon
2 tsk torkad basilika eller oregano
1 gul lök
1 solovitlök
2 morötter, finhackade
2 selleristjälkar, finhackade
2 burkar krossade tomater
1 burk vatten (tomatburk)
1 kruka basilika
150 g parmesanost
6 dl crème fraiche
3 tomater
lasagneplattor
rapsolja med smak av basilika (olivolja)
salt & peppar

Skär baconet i små bitar och fräs tillsammans med den torkade basilikan tills baconet fått färg. Tillsätt grönsaker och lök. Stek tills grönsakerna är mjuka, ca. 5-10 minuter. Rör runt då och då.
Tillsätt färsen, när den är tillagad blandas de krossade tomaterna i. Fyll en tomatburk med vatten och häll i stekpannan. Salta och peppra.
Dra basilikabladen från stjälkarna och finhacka stjälkarna, blanda ner i grytan. 
Låt såsen puttra under lock, på låg värme, i cirka 1 h. Ha locket på glänt, så det inte kokar över. Fyll på med vatten om såsen torkar upp.
Efter en timme tas locket av och såsen får puttra ytterligare 30 minuter. Blanda därefter 
i basilikablad, men spara några till toppingen. 


Blanda creme fraiche med riven parmesan, spara lite ost till toppingen. 
Smörj en ugnsform och påbörja sedan lasagnebyggandet. Börja med 1/3 av köttfärssåsen på botten av formen, därefter lasagneplattor och tredje lagret blir crème fraicheblandingen. Upprepa tills allt är slut. Sista lagret ska vara crème fraicheblandning. Toppa med skivade tomater och basilikablad. Tillsist strös riven parmesan på och basilikaolja ringlas över det hela. 
Ställ in i ugnen på 200 grader i ca. 30 minuter. Täck med folie om lasagnen får för mycket färg, innan den är mjuk.
Jag använde färska lasagneplattor, tiden varierar beroende på vilka slags lasagneplattor som används. Använder man torra plattor behöver lasagnen vara inne 30-40 minuter. 
Servera lasagnen med en god sallad.


Lasagnen blev riktigt god, men det tog sin lilla tid. Det är ju inget problem om man planerat att det ska ta tid. Om man däremot gör som jag, och inte läser receptet innan man påbörjar det hela, så blir det värre. Rekommendera er inte att starta matlagandet klockan fem. Inte om ni ska laga den här lasagnen i alla fall. Men som de säger.

Den som väntar på något gott...

//Malin


8 kommentarer:

  1. Ja, den är fin den!
    Och jag som tog upp köttfärs och tänkte göra köttfärssås imorgon. Får kanske tänka om.... ;)

    SvaraRadera
  2. Alla säger att den där ska vara så god så snart får jag nog se till att prova den jag med. :-)

    SvaraRadera
  3. Låter fint, det har jag inte provat... Jag är likadan som du, vill inte heller laga "gamla" grejer:) kul att testa nyheter.
    Ha en bra dag
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  4. Creme fraiche är så gott i lasagne och jag kan tro att denna blev mycket bra! Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är den god.
    Jag har gjort den och en liknande som var helt vegetarisk.
    Otroligt gott och snabblagat.

    Lena från make a head food

    SvaraRadera
  6. Åh, den är ju bara för god alltså, nästan så vi får lite cravings:) Lär bli ett av de få recept som vi återanvänder! Och vitsås i lasagne... never again.

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Den här måste jag testa! Älskar ju när det får puttra länge i grytan! Fast som du säger, så länge man har tid för det;-)

    SvaraRadera
  8. Visst blir den god! Smidigt att röra ihop "ostsåsen". Jag tycker också att körtfärsröran blir otroligt smakrik.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.