tisdag 12 februari 2013

KYCKLINGGRYTA MED ÄDELOST


Tidigt på lördag drar vi till fjällen, det blir fest hela kvällen och så vidare och så vidare... Men äta behöver man ju också göra, för festandet tar ju på krafterna. Eller, det blir förresten inte så mycket festande. Det var då det och nu är nu det. Ätandet består dock, vilket är bra. Tänk om det varit det man gjorde mer av när man var yngre, som man sedan gjorde lite mer sällan. Usch, hemska tanke.

Nej, mat ska vi ha med oss så klart. Är ju halva nöjet att sätta sig ner och äta efter en heldag i skidbacken. Skönt är det också att ha med sig färdiglagad mat, som bara ska värmas upp. Hur kul jag än tycker att det är att laga mat, så föredrar jag skidåkning under den veckan.

Hittade ett smidigt recept på arla.se, som lät gott och var snabblagat. Jag har tjuvsmakat på maten och det var gott, jättegott!

Kycklinggryta med ädelost

500 g kycklingfiléer
1 msk smör
2 1/2 dl mellangrädde
1 msk kycklingfond
1 tsk krossad rosépeppar
1 krm svartpeppar
1 msk svartvinbärsgelé
1 1/2 tsk kinesisk soja
1 1/2 dl Kvibille ädel 
färsk rosmarin

Skär kycklingfilén i bitar och bryn dem i smör i en stekpanna. Tillsätt grädde, fond, kryddor, gelé och soja. Låt koka under lock ca 10 min. Rör ner finhackad ost mot slutet. Strö över rosmarin.



På konferensen på jobbet i eftermiddags fick vi semlor, stora semlor. Blev en faktiskt, men första riktiga semla. Har tidigare i veckan tryckt i mig en semle-cupcakes. Men nu får det vara bra, måste ju komma i pjäxorna. 


Vi kommer att hålla semesterstängt i Annies Stuga när vi är i fjällen. Vi har öppet som vanligt mellan kl.14-18 på torsdag och fredag, men sedan är det stängt mellan den 16/2-22/2


//Malin


6 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Länge sedan jag gjorde gryta med ädelost. Så himla bra smaksättare! Impad att du förbereder i så god tid inför skidresan.

    Du, tror du inte att man måste äta ganska mycket och gå upp rejält i vikt innan det märks på fötterna :-)

    SvaraRadera
  2. Den kycklinggrytan har jag också gjort, supersmarrig och lagom avancerad för min del, som inte är nån matkonstnär...

    Ha nu en underbar vecka i Sälen, ät och drick gott, och hoppas att solen skiner på er ;)

    Karmar

    SvaraRadera
  3. Åh vad skönt med lite frilufts-semester:) Vi åkte jättemycket skidor när jag var liten men nu är det säkert 10 år sen jag var i fjällen sist vid vintersäsong! Hoppas ni får en riktigt härlig vistelse:)

    SvaraRadera
  4. Ädelost är ju gott så det kan inte bli annat än mums :)

    Åh, fjällen... låter hur kul som helst, njut massor och ta det lite lugnt i backen... kram!

    SvaraRadera
  5. Hej
    Som vanligt får din mat mina smaklökar att vakna till liv. ÄLSKAR ost! Ja det syns på mina rundade kanter;-).
    Denna ska göras imorgon! Därmed Pasta! Och på tal om det vad har du till denna smarriga gryta?
    Vi äter ofta ostbricka. Nästa gång måste du texta osten Brillant Sauverin eller något liknande. Lite osäker på stavningen. Helt fantastisk! Till den måste man dricka en röd Borugogne, helst Pommard, lite dyr. Men en helt ljuvligt oslagbar kombination. Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.