torsdag 24 januari 2013

MAKARONIPUDDING A´LA MANNERSTRÖM


Lika ofta som jag inspireras av kokböcker, inspireras jag av andra matbloggare. Så är det nog för de flesta bloggare och ibland märks det därför på bloggarna. Likadana maträtter kan dyka upp på olika bloggar med korta mellanrum. Så känns det som om det varit med kvällens middag. Hittade makaronipudding hos några av mina favoritbloggar, bland annat hos Mårtenssons kök och Mumsfillibaba. Båda två hade använt sig av Mannerströms recept. Herr Mannerström känns väldigt aktuell just nu, och visst verkar han vara en riktig mysfarbror?

Jag använde mig av överbliven julskinka i den här rätten. Kom i år ihåg att frysa ner skinkan efter det att vi tröttnat på den. Har man ingen skinka, eller inte vill ha julskinka i, så går det bra med rökt sidfläsk, vanlig skinka eller bacon.


Makaronipudding  ca. 6 port
4 dl Idealmakaroner
2 dl vatten
6 dl standardmjölk
lite riven muskot
1 tsk socker
salt och vitpeppar

Koka upp vatten och mjölk, häll i makaronerna och koka dem bara nästan klara. Makaronerna kommer att "koka" klart inne i ugnen. Rör om då och då så det inte kokar över.
Tag grytan från värmen och krydda med salt, peppar, muskot och socker. Låt det stå och svalna, under tiden kommer makaronerna att dra åt sig vätskan som är kvar i grytan.
Rör om då och då under tiden så det inte klumpar ihop sig.

Äggstanning
2 dl standardmjölk
2 dl vispgrädde
4 ägg
salt och svartpeppar

Vispa samman alla ingredienserna.

400 g tärnad julskinka
1 fint hackad gul lök
1 strimlad purjolök
3 dl riven smakrik ost, jag tog Kvibille Cheddar

Fräs skinkan ett par minuter, tillsätt lök och purjolök och fräs ytterligare någon minut.
Rör ner i makarongrytan och blanda samman väl, rör även i 3/4 av osten.
Häll det hela i en smord ugnsfast form och häll på äggstanningen. Rör om så att det blandas ordentligt.
Strö på resten av den rivna osten och grädda sedan mitt i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter, lägg över aluminiumfolie mot slutet om du tycker att det börjar bli för mörkt.




I morgon är det fredag, igen. Tänk vad veckorna går. Det blir en eftermiddag i butiken och sedan färska räkor till kvällen. Min dotter Ella har blivit en riktig gourmand och vi måste nu köpa extra mycket räkor, snabb på att skala är hon också. 

På lördag är det tjejmiddag hos mig. Jag ska köra temamiddag, men vad temat blir kan jag inte avslöja ännu. Men det ska bli riktigt kul och spännande faktiskt. Hoppas nu bara att det blir så bra som jag föreställt mig...


//Malin


6 kommentarer:

  1. yum yum yum gahhhhhh jag är hungrig!!! kram på dig finis//Sofia ser frem emot att ses 2013??!

    SvaraRadera
  2. En riktig råbarkad mysgubbe verkar han vara den där Mannerström.
    Vandringsrecept är kanoners, ett verkligt gott betyg är det.
    Tack för länkningen och lycka till med temapartajet - spännande att få läsa rapporten sedan.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vad festligt! Den puddingen gjorde jag till middag idag och den fick bra betyg från barnen. Jag hittade den hos Mårtenssons kök:)

    SvaraRadera
  4. Ja, visst inspireras vi av varandra, kul! Temamiddag låter mycket bra, lycka till! Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det så, det går vågor av samma recept i olika former. Det är härligt tycker jag, att det finns så mycket inspiration. Helt gratis dessutom :)

    Mannerström han kan han. Gubben. Jag är lite skeptisk till sockret i puddingen, men säger han att det ska vara så så är det så.

    Trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  6. Åh, så kul med temamiddag! Ska bli spännande vad du hittat på för tema :-)
    Ha en trevlig helg. Kram.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.