tisdag 11 december 2012

FLÄSKFILÉ MED BALSAMSÅS OCH KNAPERSTEKT PARMASKINKA


Tisdag i dag och har haft en dag hemma Ludvig. Han har inte haft någon feber idag, är inte det lite konstigt. Hög feber i går kväll och i dag som vanligt. Men men, jag är glad över det så klart. I morgon blir det alltså skola och fritids som vanligt och på kvällen luciatåg i Morups kyrka. 

Fick fixat lite hemma i dag i alla fall. Mitt hem har fått stå tillbaka lite nu, eftersom vi har så mycket med butiken. Butiken är ju nästan som mitt hem nu. Kanske ska lägga ut en madrass och övernatta där hela familjen. 

Till middag i kväll blev det fläskfilé med en balsamvinägersås. En sås som jag tidigare använt till kycklingfilé, men den passade utmärkt även till fläskfilé. I stället för att linda parmaskinka runt filén, så knaperstekte jag den och strösslade den ovanpå.
Riktigt mumsigt blev det! Basmatiris och sallad serverades upptill.

Fläskfilé med balsamsås
500 g fläskfilé
3 tsk oregano
100 g parmaskinka
3 dl matlagningsgrädde
3 msk balsamvinäger
1 1/2 msk konc kycklingfond                                      
2-3 pressade vitlöksklyftor
salt & peppar

Skiva fläskfilén, salta, peppra och bryn i smör. Strö över oreganon. Blanda grädde, balsamvinäger, kycklingfond och vitlök. Häll detta över fläskfilén och låt småputtra i ca 10-15 minuter. Knaperstek parmaskinkan under tiden grytan puttrar. Strössla sedan skinkan på toppen innan servering.


God kväll kära vänner!







6 kommentarer:

  1. Bara att flytta ut! Ser så mysigt ut i den där butiken!:)
    Den såsen har jag gjort flera gånger i olika varianter. Funkar alltid!

    SvaraRadera
  2. Hoppas nu han håller sig frisk imorgon, det är stort med Lucia firande för de små. Den där såsen är inte fel och rostad serrano är bland det bästa jag vet. Ses till helgen Kram

    SvaraRadera
  3. Mmm så gott! Jag gör också en rätt med balsamsås och kycklingfilé...hur gott som helst!! Borde ta mig ett kik bland dina recept idag, för här står det helt stilla i 'vad-ska-vi-äta-idag-hjärnan'.
    Lilltjejen sjuk här med! Skulle ha bakat lussekatter idag, men efter en sömnlös natt, orkar jag verkligen inte! Hoppas på mer energi imorgon :)

    Ha en fortsatt mysig vecka!!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Så gott med balsamvinäger i såsen! Har bara använt det som extra touch i såser göra gånger men det här vill jag testa!

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig gryta, en riktig "comfort food"-rätt. Såsen skulle jag nog äta med sked om det gick för sig...

    Man kan inte prestera 100% överallt... det får man tänka på ibland.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Gott det ser ut, har gjort liknande med kyckling och såsen är av den variant att man funderar på att göra soppa av den och äta den med sked :)

    Krya på sonen!

    Lena från make a head food

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.